Tom Boellstorff: Coming of Age of Second Life. An Anthropologist Explores of Virtual ****************************************************************************************** * Jan Beseda ****************************************************************************************** Tom Boellstorff: Coming of Age of Second Life. An Anthropologist Explores of Virtual Human University Press, Princeton 2008, 316 s. Americký psycholog a editor časopisu American Anthrophologist Tom Boellstrorff se zaměřuje sexuality a virtuálních světů. Je gay a zkoumal komunitu gayů v Indonésii, přičemž jako ga i při svém výzkumu v Second Life. Dnes už není neobvyklé, aby antropolog zkoumal vlastní k prostředí, které je mu známé, ovšem není typické, aby byl antropolog členem kultury, ktero jejího vzniku - právě to je na Boellstorffově výzkumu Second Life specifické. „Obyvatelem" stal krátce po jeho vzniku, což dává jeho výzkumu částečný diachronní charakter. Boellstorffova kniha má tři základní cíle. Za prvé etnograficky popsat fenomén Second Life ukázat potenciál etnografických metod při studiu virtuálních světů a za třetí teoreticky p pochopení virtuálních světů v celé jejich komplexitě. Na začátku své práce stanoví základn kategorie „virtuální" a „aktuální". „Virtuální" je kategorie značící něco jakoby, něco, co tělesné, v tomto případě internetový svět Second Life. Kdežto „aktuální" je kategorie vyzn fyzické, tělesné, tedy mimointernetový svět. Taková kategorizace je značně problematická, zdůrazňuje, že nepoužívá těchto termínů v ontologickém smyslu, ale pouze pro etnografický Boellstorff se narozdíl od jiných antropologů zaměřuje pouze na virtuální svět. Zatímco C. a další razí kyberantropologii jako disciplínu, která se zabývá interakcemi mezi on-line a Boellstorff hovoří jen o virtuální antropologii a ne o virtuální etnografii, což by podle k zdání, že on-line výzkum je méně „reálný" a tudíž méně hodnotný. Přesto využívá klasické metody, jako jsou rozhovory (individuální či focus groups) a zúčastněné pozorování. Přitom jako „avatar Tom Bukowski", bílý homosexuální muž, antropolog, a nijak se netají tím, že p Podařilo se mu tak nasbírat data čítající přes deset tisíc stran poznámek z pozorování a z plus stejné množství záznamů z blogů, novin a dalších webových stránek. Virtuální svět podle autora knihy musí splňovat tři podmínky: (1.) je místem, které (2.) o to (3.) je umožněno on-line technologiemi. Důležité je, že Boellstorff nepovažuje virtuáln protože nemají začátek a konec a nejsou zaměřené na cíl, což ovšem neznamená, že by nemohl Proto také používá termín „rezident" a ne třeba „hráč" či „uživatel". Než čtenáře provede představí mu historii virtuálních světů. V této části se dozvíme, že název knihy parafrázu of Age in Samoa americké antropoložky Margaret Meadové, která se prý zajímala o kybernetik i o historii předchůdců virtuálních světů - fantasy literatuře, videohrách a virtuální rea Internetu. V závěru se Boellstorff ponoří do ještě hlubší minulosti, neboť bez techné by p nemohl být Second Life. Second Life je podle něho novým typem místa. Second Life je totiž 3D webem, který se vyzna sítí 2D webu do 3D míst. Jak píše dále, v kyberprostoru klasický prostor mizí a přetváří s je ovšem role času. Právě čas vytváří mezeru mezi virtuálním a aktuálním světem. Mezera me je utvářena fenomény stojícími na času. Jedná se o tzv. lagy neboli okamžiky, kdy systém n uživatelů a zasekává se. Druhým příznačným fenoménem je AFK (away from keyboard), tedy sta „avatar" zůstává aktuálně přítomen ve virtuálním světě, ale nereaguje na aktivity dalších ten, kdo ho ovládá, je mimo počítač. „Lag" má i další funkci, udržuje sociabilitu a hovory zde běžné asi tak jako hovory o počasí v aktuálním světě. Pátá kapitola pojednává o ustavo jejich pohlaví, rase a možnostech mít více avatarů (tzv. alts). Šestá kapitola se zabývá důvěrností, rolí jazyka při komunikaci v Second Life, přátelstvím láskou a závislostí na virtuálním prostředí. Co se týče sexuality, lze v Second Life naléz sexuálního chování od praktik považovaných v západní společnosti za běžné, po prostituci a aktivy. Vztahy uživatelů mohou být velmi volné, mnohdy jsou ovšem velmi těsné. Zasahuje do (off-line) svět. Například úmrtí v aktuálním světě. Někteří „obyvatelé" Second Life prožív silněji než v aktuálním světě. Z virtuálních partnerství se navíc občas stávají i partners V sedmé kapitole se Boellstorff zabývá problémem komunity. Ukazuje, že pro rozvíjení sociá v Second Life jsou velmi důležité události (events), ať už se jedná o vyučování dětí v zák škole, módní přehlídku či filozofickou diskusi. V této kapitole se mimo jiné zabývá také p „griefingu" (obtěžovaní), jak se s ním rezidenti vyrovnávají, jak pro některé z nich předs a jak na to reagují systémoví regulátoři. Analýze neuniká ani klasické antropologické téma Podstatné je, že část rezidentů nepobývá pouze v Second Life, ale v i v jiných virtuálních pak projevuje při jejich komunikaci. Někteří uživatelé se scházejí na srazech i mimo Secon autora je jich menšina. Osmá kapitola se jmenuje „Politická ekonomie". Dozvíme se, že ekonomika Second Life funguj systému, který autor nazývá kreativní kapitalismus. Zjednodušeně řečeno, kreativní kapital kapitalismu, ve kterém je prací rozuměna tvorba. Rezidenti za určitý poplatek vlastníkovi obdrží místní měnu lindenský dolar. Tato měna se v průběhu Boellstorffova výzkumu stala sm dolar americký. Rezidenti za ni mohou nakupovat skripty a struktury, které mohou dále rozv dalším rezidentům. Sama spotřeba se tak stává určitou formou produkce. Hranice mezi prací Second Life rozvolňují, neboť pro některé rezidenty je práce v Second Life důležitým, někd zdrojem příjmu v off-line světě. V závěrečné kapitole autor píše, že virtualita je další formou lidství. Zdůrazňuje, že Sec simulací, ale virtuálním světem, kde probíhají nesimulované sociální vztahy. Co podle něj světy skutečnými, jsou vztahy, ekonomické transakce a komunity. Končí s odkazem na Bronisl který napsal, že „hlavním cílem, který nesmí etnograf spustit ze zřetele, je pochopit nati na svět, jeho vztah k životu, a jak uskutečňuje svou vizi svého světa" (B. Malinowski: Arg Western Pacific. New York 1922: 25). S ohledem na virtuální světy se má antropologie snaži jak my všichni, on-line i off-line, jsme virtuálními lidmi. Knihu lze rozhodně doporučit v zajímají o výzkum kyberprostoru, je třeba ovšem mít na paměti, že Boellstorffovo zaměření představuje jen jeden ze směrů kyberantropologie. Autor splnil cíle, které si vytknul na z etnograficky popsal Second Life a ukázal přínos etnografických metod při studiu on-line sv může vyvolávat jeho koncept virtuálního / aktuálního, proti níž se nabízí dichotomie on-li Nedávno proběhl médii příběh rozvodu manželského páru, který se seznámil v Second Life. Ma čase zjistila, že manžel má ve virtuálním světě novou přítelkyni, a byl to pro ni důvod k Aktuální kurz je asi 300 lindenů za 1 USD. Viz společnost beVirtual, s.r.o., a její projekt města Bohemia. Jan Beseda [ URL "LM-107.html "]