Srovnání působení kasin v České republice a u amerických indiánů ****************************************************************************************** * Gabriela Pěničková ****************************************************************************************** Proces politické liberalizace ve východní Evropě koncem osmdesátých let 20. století vedl k státních hranic a umožnil volnou výměnu zboží i myšlenek mezi Východem a Západem. Taktéž p změn do života východoevropských zemí, k nimž patřil i rozkvět hazardního průmyslu v mé vl vývoj se odehrává v mnohých rezervacích indiánů v Severní Americe, kde se od přelomu osmde devadesátých let dávají každoročně do provozu nová kasina. Jelikož mne zajímá hráčská váše jev, vypracovala jsem v obou zemích komparativní mikrostudii, v níž jsem zkoumala sociokul kasin. V rámci tohoto prostředí jsem věnovala obzvláštní pozornost aspektu efektu v oboru Můj výzkum se konal ve dvou pražských kasinech v České republice v dubnu roku 2000 (tato p na jedno z nich - „kasino v paláci Savarin") a ve dvou kasinech, která patří americkým ind a kasino Seven Feathers v Canyonville ve státě Oregon a Cliff Castle v Camp Verde v Arizon únoru roku 2001. Můj výzkum použil následující metody: účastnické pozorování, neformální ( rozhovory s návštěvníky kasin a posouzení různého informačního materiálu (propagační prosp brožurky vydávané pro hosty kasina a internetové stránky). Těmito antropologickými metodam prostředí kasina v následujících pěti hlavních oblastech: fyzické prostředí, společenské p podle pohlaví, věku a národnosti. V následujícím textu tyto oblasti podrobně popíši. Dále několik prvků efektu v těchto oblastech. Takto bych ráda ukázala, jak mohou konkrétní „pod kasina vést k odlišným výsledkům, co se týče efektu. Konečně budu se věnovat kasinu jakožt jevu, jak byl definován v pojednáních Barbary Kirshenblattové-Gimblettové Turistická kultu Richarda Kurina z Manipulativní kultury. Fyzické prostředí českého a indiánského kasina Pokud jde o fyzické prostředí, zajímala jsem se o to, jak je organizován fyzický prostor v kasin a jejich nejbližším okolí. Zatímco pražská kasina jsou umístěna hlavně v samotném st jsou obklopena hotely, nákupními centry, restauracemi a rušnými ulicemi, kasina severoamer představují samostatné ucelené komplexy, stojící na vlastním pozemku mimo město. Například Feathers se skládá z hotelu, bazénu v atriu, fitness centra, dárkového oddělení, kabaretu, Creek, prodejny zmrzliny a místností pro kulturní a společenské akce, kde se mohou konat v schůzky, konference apod. Jinými slovy toto středisko je jakýmsi vlastním městem, v jehož herní zařízení. Naproti tomu pražská kasina jsou umístěna v budovách, které nebyly pro ně původně postaven paláci Savarinu leží v barokním paláci Sylva Taroucca, postaveném roku 1745. Srovnáváme-li druhů kasin, neujde nám, že je značný rozdíl u atmosféry, jež se s těmito budovami pojí. I mají moderní architekturu, z níž vyzařuje představa novosti a snadné přístupnosti (bývá to budova se širokými vchody). Naproti tomu u pražských kasin se objevuje ovzduší konce 18. s stavěly rozsáhlé barokní paláce s bohatou výzdobou, mnoha patry a četnými širokými schodiš bohaté feudální rezidence a vznešeného vzhledu dotvářejí mramorová schodiště, mramorová fo hale a objemné rudé záclony, visící ve vchodu do každé místnosti kasina, na všech oknech a balkonu. Pokud jde o samotné hry, jejich rozmístění se rovněž liší. Všechny hry s více než jimž se říká hry života, jako například ruleta, kostky, jednadvacet či Let It Ride, se u i nacházejí uprostřed a hrací automaty tam jsou roztroušeny kolem dokola hlavního sálu, kdež kasinu jsou prvé hry umístěny podél zdí. Naproti tomu hrací automaty jsou individuálně umí vedlejším salonku. Společenské prostředí obou druhů kasin V oblasti sociálního prostředí jsem se zajímala o umístění „rušných" a „klidných" prostor slovy pátrala jsem po tom, kde se lidé nejvíc scházejí a kde naopak jsou nejméně navštěvov Umístění her, které nejsou jen pro jednotlivce, vede v indiánských kasinech k tomu, že nej zóna je uprostřed hracího prostoru. Druhou nejrušnější zónou je skupina několika hracích a rozestavěných do kruhu (viz dodatek I), které jsou neustále obsazeny a hráči před nimi dok frontě. Domnívám se, že to lze připsat „mýtu" kolujícímu mezi hráči, že u určitého druhu h (či v určitý „správný" čas) je vyšší pravděpodobnost vyhrát větší obnos. Mezi další „rušné restaurace, prodejna zmrzliny a ve večerních hodinách kabaret. Kasino Cliff Castle v Camp prostor pro děti („veselý koutek") i se zaměstnanci, kteří se o ně starají. Ten se rovněž V pražských kasinech jsou nejobsazenějšími místy výlučně stoly s ruletou. Mám pocit, že je způsobeno tím, že tu nejsou žádné jiné možnosti pro zábavu, ani restaurace, a hrací automa hlavním atrakcím, s nimiž si zdejší obyvatelé kasina spojují. V pražských kasinech bývá ča vlastních stravovacích zařízení nahrazován smlouvami s hotely v nedalekém okolí, jež nabíz pro návštěvníky konkrétních kasin. A tak kasino v paláci Savarinu nabízí svým hostům strav Diplomat, Grand Hotelu Bohemia či hotelu Adria, kde mají zajištěny speciální stravovací sl Čas Časový rozvrh práce v průběhu dne v kasinech stojí za pozornost u obou typů. Zdá se, že u jakýsi „hluchý čas" mezi šestou a sedmou večer, kdy už „denní hosté" odešli a „večerní či ještě nedostavili. Obraz hostů a personálu Třebaže jsou u obou druhů kasin jasné fyzické hranice mezi prostorem pro hosty a personál, hranice mezi oběma skupinami vynikají ostřeji pouze v kasinech českých. Je tomu tak v důsl rezervovaného, upjatého postoje pracovníků kasina, obzvláště krupiérů, k hostům kasina. Re chladný postoj se uplatňuje jmenovitě ve vztahu k neplatícím divákům, kteří do kasina podl utrácet větší částky. Naproti tomu se zdá, že personál v indiánských kasinech formuje voln prostředí, ve kterém komunikuje s hosty velice přátelsky, někdy s nimi krátce pohovoří a n stálých hostů oslovuje křestním jménem. Naopak v českých kasinech bývá komunikace mezi sam personálu intenzivnější a otevřenější, což by se patrně v očích personálu indiánských kasi neprofesionální chování. Krom toho takové vztahy posilují přehradu mezi krupiéry a hráči. Pokud bychom měli odpovědět na řečnickou otázku „do jaké míry je hráčská vášeň společensko záležitostí", odpověď by byla v obou zemích velice podobná. Kontakty mezi hráči jsou během Máme tu co do činění mnohem víc s neverbálním kontaktem mezi samotnou hrou a hráčem než me navzájem. Hráči, kteří do kasina chodívají společně, se obvykle čas od času setkávají mezi hrami, aby spolu pojedli či šli si vypít do baru, ale pak se zase rozdělují, aby si našli „správného" automatu či u „nejšťastnějšího" stolu se hrou jednadvacet. Není tomu tak docel kasin z řad národnostních menšin. Ze sledování Mexičanů, Paraguayců a indiánů při hře v in kasinech lze konstatovat, že buď sázejí vždycky jako skupina nebo jeden vedle druhého, kdy u rulety, aby se tak mohli vzájemně sledovat, kdykoli zvednou hlavu od přední strany hrací a rozhlížejí se. Ale přes fyzickou blízkost ani mezi nimi není verbální styk. Spíše bylo m kratší rozhovory, jež se téměř vždy týkaly samotné hry, a tělesná gesta, jako například vš očí, pokyvování či naznačování hlavou a výrazy tváře, jimiž se dávalo najevo, kde lze nají automat či stůl se hrou jednadvacet. Pohlaví a věk V případě pohlaví lze určit zásadní rozdíly mezi indiánskými a českými kasiny. U prvně jme poměr žen k mužům téměř jedna ku jedné, kdežto u českých přibližně jedna ku patnácti. Je z obou podnicích byl poměr pohlaví personálu podobný: téměř všechny hostesky jsou ženy a u k jedna ku čtyřem z hlediska žen. Pokud jde o věk, skupina hráčů v indiánských kasinech je výrazně starší v důsledku vyššího kteří si chodí zahrát, což rozhodně nepřipadá v úvahu v České republice. Hra v kasinech je republice poměrně nedávným jevem a považuje se za cosi západního, určeného pouze pro „boha lidi, hlavně muže, kteří si to mohou „dovolit". V porovnání s americkými důchodci mají češ poměrně nízký příjem a bývají na tom hůře i zdravotně, což přispívá ke zvýšení rozdílu u p obou kasinech. Navíc do míst s indiánskými kasiny chodívají i rodiče s dětmi, což je v pra naprosto vyloučeno. Národnostní původ V případě národností je nutno uvést menšinové skupiny, jež bývají zpravidla zastoupeny v o Mezi klientelu indiánských kasin patří samozřejmě američtí indiáni a rovněž Mexičané, Jiho Asijci, i když v menším počtu. Většina ovšem připadá na bílé Američany. Pokud jde o personál, jen velice malá část se skládá ze samotných indiánů, třebaže tu má b dávána přednost domorodým obyvatelům. Podle místopředsedy Yavapai-Apačského sdružení vznik stav proto, že režim střídavých nočních a denních směn nelze skloubit se životním rytmem i pražského kasina se skládá výlučně z českých zaměstnanců. Ovšem pokud jde o počet hostů na Savarinu, sami Češi tu jsou v menšině a je tu mnohem víc asijských návštěvníků. V obou druzích kasin je poměrně nízký kontakt mezi různými národnostními skupinami. U česk to nazvala verbální a společenskou přehradou, jež může částečně vyvěrat z jazykové bariéry Asijců bývá znalost češtiny a naopak u Čechů znalost asijských jazyků vzácná. Částečně to neoblíbeností Asijců ve východní Evropě; Asijci totiž bývají spojováni s asijskými (hlavně obchodníky, kteří se zabývají hlavně stánkovým prodejem všelijakého zboží, jehož kvalita i Čechům podezřelé. Řízení, práce a výkon personálu V rámci jednotlivých „podoblastí" a jejich vlivu na návštěvníky kasina, jejich počet, věk se chtěla obzvláště zmínit o efektu personálu, manažerské strategii a rozvržení a uspořádá prostředí jakožto formy efektivity. V této komparativní studii lze vysledovat, jak rozličné zásahy přímo ovlivňují výsledek po z rozdílných výsledků mezi pražským a indiánským typem kasina je atmosféra, o níž lze v dr konstatovat, že je uvolněnější a vlídnější. Podle mého je to převážně způsobeno působením Personál v indiánském kasinu si počíná tak, že se tu návštěvník cítí vítán a „jako doma". večerní obleky zaměstnanců a decentní líčení ženských pracovnic vyvolávají pocit, že se v koná cosi zvláštního. Zajímavé, apartní elektronické pomůcky jako třeba telefonní sluchátk nejnovější druhy vysílaček, jež jsou k dispozici bezpečnostním pracovníkům, posilují pocit „exkluzivity". A tak tento druh působení vede k vyšší atraktivitě takového podniku. Opak lze říci o českém personálu, jenž především zdůrazňuje důležitost samotných pracovník rezervovaný postoj, obzvláště k hostům, kteří nehrají, vytváří pocit sociální stratifikace vystihnout slovy „když si nemůžete dovolit hrát, tak byste sem ani neměl chodit". Spíše st zaměstnanců (pruhované obleky, černé minisukně ve spojení s bílými blůzami a červeným motý a přehnané líčení krupiérek přispívají k atmosféře zašlých časů a cizoty tohoto prostředí, hostů, kteří nepatří do skupiny stálých zákazníků či nejsou majiteli kartiček pro vážené o Vedení indiánských kasin nabízí široké spektrum dalších programů a činností, jež mají přil nejen ke hře, ale také ke strávení jednoho či více dní při různorodé zábavě, a to v celých Atraktivita hracího podniku je dozajista zvyšována takovými záležitostmi, jako jsou pravid představení v salón pro kabaret, plavání v bazénu či cvičení ve fitness centru, v nichž se pestré zábavě, propagované mimo budovu kasina. Pokud jde o samotnou hrací činnost, vedení kasina nabízí podrobné brožurky uvádějící, jak rozličné hry v kasinu. Díky takovým nápadům vytváří vedení pocit aktivní účasti návštěvník provozu, takže nevzniká pocit, že v rukou náladového personálu jsou pasivním prvkem hosté, nechat tu ve hře měsíční mzdu, aby se tu člověk cítil vítán, jak je tomu v českých kasinec že díky prostředí vzniklému různými strategiemi přivádí vedení podniku v indiánských kasin dveří návštěvníky mnohem širšího věkového rozptylu obojího pohlaví. Při přitahování velkého počtu návštěvníků do kasina hraje značnou roli nejen výkon personá podniku, nýbrž také uspořádání fyzického prostoru samo o sobě. Především jsou indiánská ka invalidům, což umožňuje i vozíčkářům (jež tu lze spatřit v hojných počtech) a starším lide docházeli, což naprosto není případ kasin českých, jež bývají zhusta umístěna v prvním či K celkové atmosféře podniku přispívá též uspořádání fyzického prostoru. To, jak jsou různé v indiánských kasinech, vytváří velikou ústřední „rušnou" zónu, kterou zabírají především pokládá za nejvzrušivější místo kasina. Dle mého soudu se tak vyhovuje mužské potřebě být ocitnout se „ve středu dění". Současně se tak ponechává dostatek soukromého prostoru ženám hrají u automatů a cítí se dobře v intimním prostředí postranních prostor, jež kasino nabí tomu způsob uspořádání v pražských kasinech (spolu s obdélníkovým prostorem) neumožňuje ex ústředního místa. Efekt a makléřská kultura V této části mé komparativní studie bych se chtěla zabývat jevem kasina z pohledu Kurinovy makléřské kultuře a turistickém průmyslu. Je nutno upozornit, že až na silné, leč spíše st záclony a samotnou barokní architekturu, jež ovšem až do konce 20. století měla sotva co s hazardními hrami, nalezneme tu stěží nějaké tvořivé zdobení či originální nápady, pokud jd kasina. Pouze s jistými rozpaky lze hovořit o nějakém přizpůsobení české tradiční kultury, kasina přilákáno více lidí. Nicméně musím uvést, že zde se stav liší od indiánských kasin. Když vstupujeme do kasina v Cliff Castle v Camp Verde, nemůžeme se ubránit snaze upřít oči nástěnnou malbu líčící „menšinovou přítomnost" amerických indiánů, kteří sedí na trávníku kruzích a hrají „špejle" - tradiční hazardní hru. Tato nástěnná malba slouží několikerým ú je to symbol identity indiánů, jimž toto kasino patří. Současně se tak ujišťují i hosté, ž v indiánské zemi a jsou na návštěvě „opravdického" indiánského kasina, což samo o sobě má exotiky, jíž je pro turistický průmysl zapotřebí. Dále se tak má předejít kritice ze stran tradicionalistů, folklórních badatelů a „potrhlých" etnografů, kteří studují chorobnou hrá i leckoho dalšího, kdo může projevovat nelibost, pokud jde o samotnou existenci a rostoucí na půdě domorodců. Sám místopředseda Yavapai-Apačského sdružení mi pověděl, když jsem si p obraz: „Jak vidíte, indiáni se vždy věnovali hazardu... vždycky, tohle není nic nového." T způsobem ospravedlňuje samotné provozování hazardu; tvrdí, že na něm není nic špatného, pr indiánské tradice, z dějin i kulturních zvyků tohoto národa. Nástěnná malba tu působí jako prostředník mezi „tradiční" minulostí, jež má zabarvení čeho a „správného", a přítomností, což znejisťuje představy o tom, co je tradiční a co čistě ko kulturně manipulativní. Jinými slovy takový obraz předvádějící indiány při hazardní hře kd devatenáctého století ospravedlňuje provoz samotného kasina. Děje se tak vytvářením dojmu, vidíte a k čemu patříte v rámci kasina, je vlastně jakýmsi pokračováním kulturního dědictv tak předávají „správné" kulturní zvyky z minulosti do přítomnosti. Máme-li na zřeteli extr hazardu - chorobnou závislost -, musíme zajisté souhlasit s Walterem Benjaminem, jenž mluv dědictví" jakožto „katastrofě" (Barbara Kirshenblattová-Gimblettová: Destination Culture, Kasino jakožto cíl turistů Ve své knize Turistická kultura hovoří Barbara Kirshenblattová-Gimblettová o kultuře jako je zapotřebí k rozmachu turistického průmyslu. Lze za takovýto cíl pokládat nějaké kasino, nachází v České republice nebo na území amerických indiánů? Podle mého názoru ano. Nejenže takovým cílem na nějaké místní, celostátní či mezinárodní mapě, nýbrž také představují urč body, jež spoluvytvářejí rekreační poměry určitého území a stále víc vlastně i na celém sv Kirshenblattová-Gimblettová: Destination Culture, s. 132). Třebaže lze v druhém případě st kasinu typu „Las Vegas", platí to bezesporu i o menších kasinech jako například těch, co j Bez ohledu na to, do jakého hotelu v centru města jako turista přijedete, jedna z prvních se vám z hotelových brožurek dostane, se týká sítě nočních klubů a kasin. Krom toho obdrží o síti soukromých taxikářských podniků, jež vás zavezou do každého kasina či jiných podnik městě a odveze vás nazpět do hotelu v kteroukoli dobu, kdy to potřebujete (a také za dvojn jste-li cizinec). Navíc jsou kasina stejně jako muzea - ať už se nazývají jakkoli a umístě uspořádána tak, aby byla na dohled a aby si je každý aktivně prozkoumal, v tomto případě h Nástěnná malba a symbolické indiánské vyzdobení, jimiž je všude opatřeno kasino v Camp Ver socha orla - posvátného ptáka indiánů -, neonová peří, jež vás vítají na rozlehlém vstupní kasinu Seven Feathers či mramorová fontánka uprostřed českého kasina jsou všecka svědectví vytvořené „památce" pro turisty; jsou to maličké kousky mozaiky v zájmu snahy o vaše přivá pamětihodnosti vytvářejí obraz „tradičního indiánského světa" či „starých dobrých časů", k zemích považovalo bohatství za důvod k hrdosti, nikoli za břímě jako za komunistického rež to svět „jiný" než váš vlastní. Právě tato představa „jinakosti" činí z daného místa žádou okouzlující prostor. Je to vskutku turistický cíl. Gabriela Pěničková [ URL "LM-295.html "]