Prodanović, Mileta: Stariji i lepši Beograd. ****************************************************************************************** * František Šístek ****************************************************************************************** Kniha esejů Milety Prodanovic´e, doprovázených rozsáhlým obrazovým materiálem, výmluvně uk do vizuální podoby urbánního prostředí srbského hlavního města a každodenního života Běleh politické a sociální trendy v době vlády Slobodana Miloševic´e. Šlo o epochu bez jasné ide vládnoucí oligarchie pro svou potřebu používala jak prvky nacionalismu, tak komunismu. Nov především váleční zbohatlíci, vůdcové mafie a hvězdy populární estrády, zatímco životní úr společnosti v podmínkách válek, hyperinflace, sankcí a politické diktatury drasticky klesl za Miloševic´ovy vlády charakterizoval rozpad předchozích urbánních pravidel, chaos a vzni kýčovité architektury, kterou se její autoři snažili prohlašovat za postmoderní. V prvním eseji analyzuje autor použití ikon v sociálním prostředí Srbska v poslední dekádě Ikony, jako symbol pravoslaví a tím i srbské národní identity, se v 90. letech v Srbsku ma což vedlo k jejich trivializaci, z náboženského hlediska prakticky ke zneuctění. Ikony se symboly paravojenských jednotek, ve výlohách obchodů mezi videokazetami a dalším spotřební podoba se dostala i na suvenýry, klíčenky a propisovací tužky. Zajímavým úkazem pak je umí ikon na pivní etikety s cílem sugerovat představu, že pivo je spojeno se srbskými národním (označení piva za „Slavsko pivo" přímo naznačuje spojení s konkrétním obyčejem), přestože v Srbsku fenoménem až moderní doby. Jiným příkladem snahy o prosazování „autentických srbských hodnot" bylo rozšíření tzv. Mir tj. archaizující podoby cyrilice. Miroslavovo písmo, odkazující svým názvem ke středověké památce, ve skutečnosti nevzniklo ve středověku, nýbrž bylo uměle vytvořeno teprve v roce rozšíření do veřejného prostoru (názvy firem, reklamy atd.), kde zaměnilo jak latinku, tak cyrilice, začalo koncem 80. let v souvislosti s růstem srbského nacionalismu. Autor odhalu případy nového použití národních tradic. Velké obliby dosáhlo například jméno národního hr 19. století Karadjordje a jeho titulu Vožd (vůdce): v Bělehradě se po něm jmenuje mj. obch prostředky, kiosek s občerstvením, kolínská a toaletní papír. Sociální a politické trendy, které podryly modernistický ráz Bělehradu, sleduje Prodanovic konkrétních případů. Typickým jevem byla podle něj chaotická přístavba dalších pater či st měla někdy až komické podoby - v centru Bělehradu byly například na ploché střeše funkcion postaveny dvě menší stavby ve stylu alpské horské chaty. Charakteristické bylo i vyplňován existujícími budovami novými stavbami, které často vznikaly bez povolení. Nejčastěji šlo o kiosků. Kiosek autor označuje za „nejdůležitější architektonickou formu epochy Slobodana M neváhá hovořit o „kioskizaci" Bělehradu. Autorem dokumentované kiosky většinou periodicky případně vedle nich přibývaly stále další, neustálými změnami procházel i sortiment (občer pašované za sankcí, benzín aj.). Patrně nejzdařilejší je závěrečná studie o bělehradských náhrobcích. Již od 19. století se především v případě tzv. krajputašů (selských náhrobků v podobě stylizované lidské figury) objevovaly elementy sociálního postavení zesnulých (hodinky na řetízku, šicí stroj značky Podobné tendence se objevují i na náhrobcích z konce 20. století. Autor tak zdokumentoval lodi, letadla či helikoptéry, jindy pak předmětů, které si zesnulý oblíbil - knihy, šálku případně domácího zvířete. Prodanovic´ poukazuje na doslovnost nejnovějších náhrobních mon častěji se neobjevuje pouze symbol, ale např. bronzová socha v životní velikosti (s hudebn kole aj.) či co možná nejvěrnější přenos fotografie na náhrobní desku. Návrat k nacionální hodnotám se promítl i do prostředí hřbitovů, kde někdejší partyzánskou symboliku (pěticípé nahradily pravoslavné kříže. Bělehradské nekropole byly novou dobou postiženy stejně, jako boji o místo přestal být brán ohled na tradiční orientaci hrobů, vznikají rozsáhlé hrobky, víkendové chaty či dokonce autorovy oblíbené kiosky. Specifickou kapitolu tvoří místa posl význačných představitelů organizovaného zločinu a paravojenských jednotek z 90. let. Ty zd sochy v životní velikosti (s doplňky, jako jsou boxerské rukavice, hodinky, prsten aj.), v či hned několik zobrazení nebožtíka najednou. Za vrcholné vyjádření ducha doby i celé mafi subkultury a jejích hodnot považuje Prodanovic´ hrobku, kterou krom bronzové sochy zavražd zdobí i mramorová, takřka pop-artová socha stolku s taktéž kamennou lahví Coca-Coly, popel cigaret Marlboro. Prodanovic´ se nesnažil napsat vyčerpávající vědeckou studii dané problematiky. Přesto svý bohatou fotodokumentací postihuje atmosféru Bělehradu a Srbska v době diktatury Slobodana trefněji, objevněji i vtipněji, než záplavy analýz, které se soustřeďují na „velké", ofici primárně politického charakteru. František Šístek [ URL "LM-390.html "]