Posvátno v nových náboženských směrech ****************************************************************************************** * Zdeněk Vojtíšek ****************************************************************************************** Abstrakt Ethological observations of beggars were in Prague in 1999-2000. From 65 beggars man two t frequent than woman. All beggars were divided into two groups: Czech residents and Rumania travel to Prague several times per year and stay here during several months. The strategy different for these groups. Czech beggars preferred begging on the one place, sitting or s begging. Romanian beggars preferred walking on the main streets and active begging (addres people). Because Czech populations is xenophobe so Czech beggars are more successful. We h the maximum of giving and maximal frequency for blind beggars. The beggars with pets follo beggars with handicaps and others. At the attractive places in the centre of Prague some b regularly their places after the several hours. Most of them are organised in small group to other: when one of them is begging, his friend give him the water, cigarettes, observes Part of Czech beggars is begging near the churches. We observed that the Czech givers are in comparison with foreign tourists. Beggars came near church before mass or stay near chu time if the church is situated in the tourist zone. More successful beggars are in undergr frequency of the people namely in the stations in downtown is very high. Úvod O nových náboženských směrech hovoříme většinou v souvislosti s tím, co je nejvíce charakt v souvislosti s napětím, které jejich existence vyvolává. Nový náboženský směr totiž do sp jejího náboženského života vnáší novou ideu, která se nutně ocitá v rozporu s dosavadními idejemi, protože už svou pouhou existencí vyjadřuje, že v tom či onom smyslu jsou „staré" nedostatečné, a musejí být proto doplněny, ne-li přímo nahrazeny ideou novou (či novým ide Tyto nové ideje (které ovšem zákonitě podléhají vlivu času a postupně ztrácejí svou novost potenciál) dokáží společnost nebo alespoň její část šokovat svou překvapivostí, přímočaros a dalšími charakteristikami. Součástí tohoto protestu je také nová, šokující distribuce po náboženský směr nutně desakralizuje alespoň část doposud posvátného světa (odmítá třeba po posvátná slova) a naopak posvěcuje část světa, který byl dosud ze sakrální sféry vyňat (st jiné posvátné osoby), popř. znovu (a jinak) sakralizuje právě zprofanované (např. přeznaču apod.). Protest nového náboženského směru však má své meze: může a musí sice posvátno distribuovat nemůže ho nedistribuovat vůbec. Takový protest by totiž ztratil svůj náboženský charakter, víme již nejpozději od Durkheima - každé náboženství dělí svět „do dvou sfér, z nichž jedn sakrální a druhá vše profánní". A týž zdroj nás upozorňuje, že „okruh posvátných předmětů provždy definovat - jeho rozsah je v závislosti na každém náboženství nekonečně proměnlivý Účelem této krátké studie je tedy na prvním místě ukázat, že dělení na sakrální a profánní teristický znak náboženského myšlení, je přítomno i v těch skupinách, které musejí být z d klasifikovány jako nové náboženské směry, tj. ve skupinách společensky nezařazených, dosud nesoucích dosud novou a překvapivou náboženskou ideu, stojících na počátku svého vývoje, s protestním postojem, jemuž se společnost brání (někdy i pejorativní nálepkou „sekta"). Na pak jde o to alespoň naznačit proměnlivost onoho okruhu předmětů, které tyto nové nábožens (pochopitelně každý zvlášť a každý jinak) do posvátného světa zařazují. Následující odstavce se týkají sedmi různých nových náboženských směrů. Jejich výběr je ve poukázat na šíři současného náboženského života v České republice. Zmíníme se proto o nový směrech, které navazují na křesťanskou, esoterickou (ve třech relativně samostatných proud hinduistickou a buddhistickou tradici. U každé z těchto sedmi letmo popsaných skupin ukazu reprezentativní objekt, který patří do sféry posvátna a který je možné považovat pro ten k náboženský směr za charakteristický. Tak se zmiňujeme o posvátném místě, posvátném čase, p posvátném ději, posvátném předmětu, posvátném příběhu a posvátném jazyku. Hora Sion je v Tyrolsku I po sedmdesáti letech existence je u nás hnutí Grálu stále novým náboženským směrem. Akce strany veřejnosti brání uměle udržovaný opar skrytosti, ba až tajemnosti, který má patrně jiných esoterických skupin - napomáhat zasvěceným (zde tzv. „zpečetěným") příslušníkům v p výlučnosti. Tato nepříliš rychle, ale stabilně rostoucí a v České republice relativně siln však svá nejbouřlivější léta dávno za sebou. Jsou spjata s naléhavým očekáváním zemské kat 1929-1938. V této katastrofě mělo hrát jednu z hlavních úloh posvátné místo tohoto hnutí, náhorní plo v podhůří Alp nad obcí Vomp. Vybral si ho roku 1928 zakladatel hnutí, Němec Oskar Ernst Be (1875-1941), který tehdy prožíval vrchol svého působení jako duchovní vůdce Abd-ru-shin. O jeho základního náboženského spisu „Ve světle Pravdy" sice uplynuly tehdy sotva dva roky, za ním proudily stovky jeho příznivců a některým z nich bylo dovoleno zůstat. Vznikla tak s asi 120 obyvateli. Pro rychle se šířící hnutí se Vomperberg stal nejenom administrativní správní budovou), ale také novým středem světa. Právě v tomto středu byly slaveny tři slavnosti Grálu a po řadu let mohly být slaveny pouz v tomto středu světa zažívali návštěvníci dotek dokonalosti, např. díky „škole budoucnosti znamenat „úplnou přeměnu školství". A právě na tomto místě, v tyrolském Vomperbergu, se ta náboženské dějiny, na něž hnutí Grálu navazuje: Abd-ru-shinův dům „stojí na onom místě, kt spatřit Abraham jako 'Horu spásy‘!" Právě zde také měl vzniknout Hrad Grálu „pro celý svět mramoru, se sedmi kopulemi nad sedmi svatyněmi. Květinové sady kolem Hradu měly dokonce po světadíl „do lepšího klimatu". A také právě toto místo, nazývané prostě „Hora", mělo slouž útočiště pro Abd-ru-shinovy věrné v událostech světového soudu, které tehdy (nejintenzivně tito věrní očekávali. Při světové potopě měla být tato náhorní plošina „oddělena od světa vodou". Vomperberg nám ovšem nemusí posloužit jen jako příklad posvátnosti místa, ba přímo jako př axis mundi v novém náboženském směru. Můžeme na něm ukázat i skutečnost, že náboženství ne na jeden, byť sebevíce zatížený posvátný předmět. Hnutí Grálu se totiž v letech 1998 a 199 rozštěpilo a např. naprostá většina jeho českých příslušníků se přidala k větvi, vedené Jü Čeští „hledači Pravdy" se tak zbavili možnosti přístupu na Vomperberg a na slavnosti tam p zůstala ve vlastnictví vůdce druhé větve Siegfrieda Bernhardta). Ačkoli to ještě před něko naprosto nepředstavitelné, slavnosti i zpečeťování se nyní dějí ve Stánku světla v Karviné Za květnového úplňku V zemích jihovýchodní Asie, domově théravádového buddhismu, je nejvýznamnějším náboženským Je to trojnásobný svátek Buddhova narození, probuzení a smrti (přechodu do nirvány). Slaví úplňku, kdy mělo podle legendy dojít ke všem těmto třem událostem (théravádoví buddhisté t kladou většinou do let 623, 588, resp. 543 před Kristem). Patrně nejživěji se vesak slaví zemi je státní svátek, lidé tráví den i noc na ulicích a kolem chrámů, procházejí v lampió hrají příběhy z Buddhova života nebo je sledují, meditují a poslouchají výklady Buddhova u Od roku 2000 je možno prožít posvátný čas vesaku i v Praze. Má podobu festivalu, konaného úplňkové noci. Na přednášky, výstavy, promítání filmů a hlavně na úplňkovou meditaci přijí celé České republiky. Někteří noví buddhisté využívají přítomnosti slavných učitelů a v je na malých slavnostech přijímají útočiště slovy „Utíkám se k Buddhovi, utíkám se k učení, u a stávají se tak součástí buddhistického společenství, sanghy. Vesak tím také ukazuje, jak pestré je složení české části buddhistické sanghy. Ačkoli je s théravádových buddhistů, podílejí se u nás na stejnojmenném festivalu i buddhisté dalších tibetského i zenového buddhismu. Samozřejmě: například ve způsobu účasti naši zdaleka nejv buddhistů, Buddhismu Diamantové cesty, je patrné, že si vystačí sama, některé jiné skupiny vůbec. Režii má pražské buddhistické centrum Lotus, jehož činnost je také buddhisticky „ek festival: ve svých prostorách hostí nejrůznější buddhistické směry, a dokonce i jógové ško Posvátný čas vesaku není jen pro buddhisty z organizovaných skupin. Na různé pořady se tro studenti a různí nezávislí zájemci a pozorovatelé. Česká buddhistická sangha (je-li možno nadsázky nazvat) je totiž daleko širší, než by byl jen souhrn buddhistických skupin: sangh i samostatní čtenáři buddhistických spisů, jichž u nás vyšlo již mnoho desítek a které se intelektuální náročnosti - dobře prodávají. Vesak tak ukazuje, že posvátnost (jinakost a oddělenost) času mohou prožívat i ti, koho by se výslovně k náboženství. Šrí Matádží je zase v Praze Jako téměř každý rok v létě zaplnily pražské plakátovací plochy barevné obrazy usměvavé In tikkou na čele. „Řekněte jim, že jsem přišla," stojí na nich. A Velká Matka skutečně přišl hodinu na ni čekal zaplněný sál pražského Rudolfina. Očekávání stupňoval monotónní projev a bhadžany, zpívané skupinou oddaných. Ti také Matku, celou v bílém, přivítali chlebem, so adorací. Posvátná osoba sedí na křesle a přednáší o seberealizaci. Hovoří o stvořitelské síle kunda zatím spí v oblasti křížové kosti, v nejnižším energetickém centru (čakře) každého posluch na probuzení, vyvedení a spojení s božstvím. Asi po hodině Matka žádá posluchače, aby si z nejvroucněji v duchu žádali ji, Velkou Matku, o čisté vědění, odpuštění a o seberealizaci. do mikrofonu. V soustředěném tichu s rukou nad temenem hlavy prý může každý posluchač získ tom, že kundaliní prošla celý tělem a že dosáhl seberealizace: odkrvenou ruku má ovanout c všepronikající Síly. O ní prý křesťané hovoří jako o Duchu svatém, Indové jako o Ádi Šakti jako o Athéně a lidé přelomu 3. tisíciletí jako o kosmické energii. Lékařka Nirmala Salvé-Šrivastavová (*1923) objíždí od roku 1970 svět s tímto poselstvím, j hadža jóga. Slovo sahadža naznačuje, že cesta k božství, kterou hlásá, je mimořádně snadná bez námahy a odříkání. Stačí k ní jeden večer (třeba v Rudolfinu) a pak samozřejmě celoživ posvátné osobnosti, ke ztělesnění mateřské lásky a božství. Snadnost této cesty odvozuje b toho, že roku 1970 údajně otevřela přístup k duchovnímu cíli pro všechny lidi (otevřela ne kolektivní úrovni). Nižší čakry na úrovni celého lidstva před ní údajně otvírali zakladate ženství - Buddha, Mahavíra, Ježíš, Kršna. Kolem Matky a jejího poselství se utvořila světová rodina (tzv. kolektivita) sahadža jógin Matka své rodině poskytuje návod, jak jednat, vyjadřovat se, vychovávat děti, myslet. Svým partnera a dvojice oddává, ačkoli mírně upřednostňuje stav nepřipoutanosti k žádné hmotě - partnerovi a dětem. Pražská návštěva Matky je příležitostí, jak jí projevit božskou úctu. přednášce proto následuje neveřejný ritus mytí jejích nohou omastkem, medem, mlékem, jogur látkami. Takto vzniklý nápoj je považován za posvátný (má pozitivní vibrace), a následovní obřadně vypijí. Jaro přichází s Jarovítem Poslední dubnovou sobotu se v údolí Břežanského potoka na okraji Prahy sešlo asi dvacet př lidí. Někteří se v dodávkovém autě převlékají do jednoduchých bílých košil a šatů ozdobený páskem. Dokončuje se slámová figura Morany a skupina pak asi dvě hodiny stoupá do míst býv hradiště. Dodávka tam již stojí, na ohni se peče sele, přibývají další účastníci Jarovítov Po nezbytných přípravách a exkurzi po obvodu bývalého hradiště účastníci utvoří kruh kolem prostoru. V něm se nacházejí sochy bohů, obětiny a uprostřed Morana, dřevěná konstrukce, o látkou tak, že vytváří dojem postavy. Buben stařešiny Dervana naznačuje počátek posvátného děje. Do posvátného prostoru vstupuje Jarovítův kněz. Předtím zapaluje pochodeň od ohně, který dvěma kameny rozdělal jiný Slovan hoří čtyři hraničky, rozložené symetricky po obvodu posvátného kruhu. Zapalování každé z n posvátné slovo - vzývání Jarovíta a prosba o jeho pomoc v různých životních oblastech. Pož medovina a pokrm z čerstvých jarních rostlin (snad mladých kopřiv). Nakonec vzplane i Mora je - ještě hořící - odnesena a svržena z okraje bývalých hradišťních valů. Nápoj i pokrm k přítomných, kteří jej přijímají s výkřikem „Sláva Jarovítovi" a s dalšími slovy díků, pože určených jemu. Západní tradice novopohanství vznikla ve Velké Británii na začátku 18. století; mezi těmi, následujících staletích cítili novodobými druidy a bardy (či obecně Kelty) se objevilo i n osobností. Tíhnutí k tradici Germánů dosáhlo v Německu vrcholu na přelomu 19. a 20. stolet představa germánského náboženství pomáhala ospravedlňovat dobový rasismus a antisemitismus dalších desetiletí.Novodobí Slované se objevovali až v průběhu 20. století. A ve 21. už ma zemích na východ od nás (v Rusku, v Polsku, v Lotyšsku) relativně silné postavení (v porov novými náboženskými směry). Posvátný děj na hradišti u obce Dolní Břežany je vystřídán soutěžemi (vrhání kamene), akce hostinou a medovinou. Oslava vítězství jara nad zimou, Jarovíta nad Moranou nabývá podoby setkání či happeningu. O skutečné účinnosti tohoto posvátného děje, který má zajistit příc obnovení plodnosti, poněkud pochybuje i stařešina českých Slovanů Dervan, vysokoškolský uč původu. Ovšem o tom, že onen děj (Jarovítův obřad) je opravdu posvátný, nepochybuje ani v E-metr, náboženský přístroj Kolekce věcí, které slouží jako posvátné předměty, je nekonečná. Přesto - najít mezi nimi měří odpor povrchu lidské kůže, je poněkud neobvyklé. Tento přístroj se nazývá elektropsyc e-metr. Obyčejně leží na stole mezi dvěma osobami - jedna drží v rukou elektrody, jejichž a zpět protéká elektrický proud o napětí 1,5 voltu. Elektrody jsou kabelem připojeny k těl němž je stupnice.Tu bedlivě sleduje druhá osoba a navíc vydává pro první osobu povely. Nacházíme se mezi scientology. Obě osoby - auditovaný i auditor - pravděpodobně věří, že p měří duševní rozpoložení auditovaného. Podle této víry „obrazy v mysli obsahují energii a změny mysli (např. vybavení zážitku) pak údajně „ovlivňují slabý proud elektrické energie metrem a způsobují tak pohyb ručičky na stupnici." Auditor vede auditovaného ke vzpomínkám ručičky pak určuje problémy z tohoto života auditovaného, z prenatálního stavu, či dokonce životů. Problémy se pak intenzivní terapií snaží řešit, „odauditovat". Scientologickou církev, která e-metr nazývá svým náboženským přístrojem, založil roku 1954 spisovatel L. R. Hubbard (1911-1986) na základech tzv. dianetiky. Dianetika vznikla roku 1 psychoterapeutické hnutí, založené na Hubbardově mnohoslibné knihy, která vyšla téhož roku laická, nepodložená, ale o to divočejší terapie se totiž setkala na jedné straně s přízní ochotných experimentovat se svým psychickým stavem, na druhé straně s příkrým odmítnutím v palby kritiky odborníků se Hubbardovi částečně podařilo utéci tím, že svá Dianetická centr kaple Scientologické církve, své auditory za duchovní a celý (typicky americký) terapeutic náboženství. O fungování e-metru je možné se přesvědčit snadno. Ručičku na stupnici probudí dokonce i v stisk; lehce ji ovlivňuje i pocení rukou. Ovládat ručičku tedy není vůbec těžké ani pro to auditora neposlouchá a nevybavuje si žádné zážitky. Daleko méně snadné je věřit tomu, že t pohyby ručičky vypovídají něco validního o momentálním duševním stavu, natož o údajných zá dušeauditovaného prožila před miliony let. Zkrátka: pro někoho je kámen obyčejným kamenem, je to posvátný oltář. Pro jednoho je e-metr zajímavá hračka, pro druhého posvátný předmět přístroj. Aštar Šeran spasitel Nelze určit, kdy mystikové začali hovořit o tom, že přijímají poselství od obyvatel jiných Za jednoho z prvních se považuje švédský vědec a náboženský myslitel Emanuel Swedenborg (1 Každopádně ale už od doby Swedenborga nebyli tito mimozemšťané jen bytostmi z jiných plane také transcendentní rysy. Mezi důvody, které k takovému zbožštění vedou, je třeba jistě př předpoklady, které jsou v souvislosti s mimozemšťany tradovány: že jejich schopnosti a moc převyšují naše měřítka a že jsou oprávněni nám lidem sdělovat, jak máme žít. Není tedy nijak překvapivé, že vlna zájmu o UFO dala brzy vzniknout tzv. náboženské ufolog roce 1947, kdy americký obchodník Kenneth Arnold poprvé použil v rozhovoru s novináři meta talířů, se objevili lidé, kteří mimozemšťany nejen pozorovali, ale přinášeli od nich i pos se postupně spojovala do celé bohatě rozvětvené a v podstatě již naprosto nepřehledné myto vystupuje vesmírný hrdina Aštar Šeran, krásná Plejáďanka Semjase a desítky dalších postav. jsou nová, jiní se pozemšťanům pouze připomněli jmény dávných a dnes již pozapomenutých bo Ptaaha, Herma apod. Posvátný příběh, mýtus, poskytující vysvětlení světa a smysl života, přináší i český konta Benda (*1961). Jeho ústřední postavou je právě Aštar Šeran, hlavní velitel kosmických flot údajně dovolil nosit své jméno. Od roku 1998 sděluje Aštar Šeran a další láskyplné kosmick stovkách a tisících poselství Bendovi a kruhu jeho kontaktérských příznivců a spolupracovn staré poselství. Blíží se apokalyptická událost, z níž mohou být díky lásce mimozemských b ti, kdo prokáží mravní kvality. Jednotlivé prvky mileniálního posvátného příběhu, který nejlépe známe z jeho křesťanské ve vyjádřeny jazykem, který má patrně lépe odpovídat současnému civilizačnímu stupni: zlo je hrubá vibrace, která vzniká hříchem - negativní energií; evangeliem jsou zprávy přijaté v mimozemšťany, ďábelskými bytostmi jsou negativní mimozemšťané, spasitelem Aštar Šeran. Od hnutí až dodnes můžeme sledovat postupný nárůst otevřeně náboženských motivů (biblické pos Ježíš) pravděpodobně v závislosti na postupném vynořování mýtu z nevědomí kontaktérů do je Logickým završením tohoto vývoje by byl posun postavy Ježíše Krista do centra zvěsti, v ně spasitelského prostředníka Aštara (tuto tendenci je možné vysledovat již nyní), a vytvořen náboženské společnosti (patrně v blízké budoucnosti). A ten slovo se stal fleš Pro australského reemigranta Jana Podmolíka (Johna Podmolika), který se v polovině 90. let usadil v Olomouci, je doslovný překlad bible záležitostí prvořadé důležitosti. Věří, že ho správného překladu povolal sám Bůh, protože všechny dosavadní překlady do češtiny jsou zav Používají totiž podle něj nepřesné, a tím i nesprávné výrazy a opomíjejí zdánlivě nedůleži se vyhnul údajně nesprávným konotacím českých slov, Podmolík zavádí celou řadu neologismů, většinou vede k angličtině: např. slovo „tělo" nahrazuje na některých místech výrazem „fle výrazem „glory" atd. Vzniká tak překlad, pozoruhodný zvláště ve známých a liturgicky využívaných pasážích Novéh jim Ježíš řekl, Amen, amen vám vykládám, když nepolykáte fleš syna člověka a nepijete jeho v sobě život! Kdo žvýká moji fleš a pije moji krev, drží život věčný a já jej vyzvednu pos Protože moje fleš je opravdu jezení a moje krev je opravdu pití! Ten žvýkající moji fleš a ve mně zůstává a já v něm!" Kromě svého překladatelského poslání je Jan Podmolík i misionářem. Jeho pojetí křesťanství tzv. hnutím Víry, které vzniklo v 70. letech 20. století ve Spojených státech na půdě pent křesťanství a pod vlivem hnutí Nového myšlení. Pentekostální křesťanství je známo svou emo enthusiastickou zbožností s důrazem na nadpřirozené úkazy a schopnosti, pro něž hledá opor výkladu křesťanských kanonických textů. Nové myšlení zase vložilo do hnutí Víry ideu moci očekávání a myšlenek, tvořících realitu. Strhující nadšení, které vtahuje do společenství, víry, která dodává věřícímu potřebnou jistotu, jsou charakteristické znaky také pro Podmol skupinu Cesta Panujícího. Posvátný jazyk, který se Podmolíkovi podařilo vytvořit, tak není jen jazykem bible, ale i společenství. Jím jeho následovníci hovoří mezi sebou, jím sdělují své náboženské zkušenos Internet, tímto jazykem je psán i měsíční bulletin. Svým uživatelům tento jazyk poskytuje po té (jediné) správné cestě doslovného, a proto nezpochybnitelně správného překladu božíc je bezpečně zařazuje do struktury jejich společenstva. Podmolíkova záměrně lámaná česko-an nejdůležitější funkce posvátného jazyka: vede jeho mluvčí z profánní do sakrální sféry a p odděluje posvátné společenství od neposvátného okolí. Závěr Ačkoli se dnes často zdůrazňuje, že posvátno tvoří důležitou součást života člověka i dneš doby, pokládáme za užitečné ukazovat, jakých konkrétních podob vnímání posvátna nabývá. Je která si tuto pozornost zasluhuje, jsou nové náboženské směry. Podoby vnímání posvátna jso proměnlivé, a v některých případech dokonce překvapivé. Samo oddělování profánního od sakr jaká je tomuto ději přikládána, se však zdá být konstantní antropologickou veličinou. Zdeněk Vojtíšek Synonymním pojmem, jímž se někdy překládá obvyklý anglický výraz „new religious movement", náboženské hnutí". Durkheim, É., Elementární formy náboženského života, OIKOYMENH, Praha 2002, str. 45. Na podobné téma: Mrázek, M., Sekty a posvátno, Dingir 1 (4), 1998, str. 4. Počet „hledačů Pravdy" - příslušníků hnutí Grálu je u nás možno odhadnout asi na 1500, při odhad pro celý svět (patrně poněkud nadsazený) přesahuje 20 tisíc. Zdroj: http://www.grail gmevo.htm, 6. 5. 2002. Více o mileniálních očekáváních v hnutí Grálu viz: Vojtíšek, Z., Milenialismus a hnutí Grá teologický časopis 1 (2), Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela, Banská Bystrica 2002 Tehdy psáno „Abdruschin". Abdruschin, Im Lichte der Wahrheit. Neue Gralsbotschaft von Abdruschin. Gralsblätter, Tutz Na tomto jediném místě byly slaveny až do 60. let, kdy hnutí expandovalo do dalších světad vání ke slavnostem pouze na Vomperbergu již nebyly únosné. Dodnes má ovšem toto místo i z slavností ve hnutí jedinečné postavení. Vollmann, H., O životě a působení Abd-ru-shina, Marie a Irmingard na Zemi. 1875-1990. Verl Bernhardt, Vomperberg 1994, str. 22. Tamtéž, str. 13. Wagner, J., Moje cesta ke svatému Poselství a k Pánovi až do doby, kdy opustil zemi, rukop str. 9-10. Tamtéž. Tamtéž, str. 15. Více o tom viz: Vojtíšek, Z., Hnutí Grálu (2) - poválečný vývoj a náboženský život, Theolo (3), Husitská teologická fakulta UK 2002, str. 334-349. Théravádový mnich, i v České republice známý bhante Wimala, popisuje šrílanský vesak takto oblečených v bílém, symbolu čistoty a závazku, kteří chtějí prožít tento den v míru, se v scházejí v chrámech. Celý den věnují prozpěvování a meditacím, naslouchají výkladům dharmy ní. V mnoha městech a vesnicích po celé Šrí Lance se zdarma rozdává jídlo, šťáva z nezralý ořechů a květiny. Večer se města, vesnice a hlavně všechny chrámy rozzáří barevnými světly lampami a svíčkami. Rozhlas a televize vysílají duchovně zaměřené programy a po celou noc buddhistických mnichů." - Wimala, Y., Buddhistický svátek Vesak, I. festival buddhismu Ves bulletin, Pražské buddhistické centrum Lotos, Praha 2000, str. 6. Blíže viz Vojtíšek, Z., Mnoho tváří českého buddhismu, Dingir 3 (2), 2000, str. 6-8. Nadál vesak roku 2000; v následujících letech měl tento svátek u nás jinou, poněkud chudší podob Alespoň jedné části programu se účastní celkem více než tisíc lidí. Trišarana, přijetí útočiště, je obřad, při němž stoupenec buddhismu vyznává, že se utíká k k učiteli, k dharmě (učení) jako k řešení problému utrpení tohoto světa a k sanghze jako k ostatních buddhistů. Buddha, dharma a sangha tvoří tzv. tři klenoty buddhismu. Sebepředstavení: http://centrumlotus.cz. Ivan O. Štampach odhaduje počet těchto samostatných čtenářů na několik tisíc (Štampach, O. jeho tradice a současné působení v západní civilizaci, Pastorační středisko arcibiskupství 1997). Popisována je návštěva Šrí Matádží Nirmalá Déví v Praze 6. srpna 1995. Svým učením navazuje Šrí Matádží na hinduistické esoterické učení - kundaliníjóga. Podle n nohmotném těle člověka sítí kanálků energie (prána). Hlavní kanál, sušumná, leží - stejně ose těla. Na hlavním kanále se nachází šest center (čaker). V nejnižší čakře je sídlo vnit se zpodobňuje jako had (kundaliní) a je považována za projev bohyně Šakti. Cílem kundaliní spící hadí sílu a pomocí různých technik ji vyvést vzhůru až do nejvyšší, sedmé čakry, umí tělo nad temenní kostí na vrcholu hlavy. Tím dochází ke stavu sámadhi - ke sjednocení vnit jednotlivce s božstvím, nebo jinými slovy ke spojení Šakti se Šivou jako s božským princip např. Zbavitel, D., Hinduismus a jeho cesty k dokonalosti. DharmaGaia, Praha 1993, str. 55 Poselství shrnuje: Šrí Matádží: Metamoderní éra, Společnost sahadžá jóga, Praha 2001. Počet sahadža jóginů ve světě je odhadován asi na dvacet tisíc, u nás asi na tři sta. Petráňová, K., Božská Matka a čisté vztahy, Dingir 4 (2), 2002, str. 18-19. Viz též např. Mechanismus sekt, Karolinum, Praha 2000, str. 117-120. Popisována je sobota 26. 4. 2003. Blíže o popisované skupině Rodná víra viz: http://www.volny.cz/rodna-vira. Antalík, D., Z dějin neodruidismu, Dingir 5 (1), str. 10-12. Blíže viz: Goodrick-Clarke, N., Okultní kořeny nacismu, Votobia, Praha 1998. Pokud nepočítáme pokus Karla Slavoje Amerlinga (1807-1884) o založení Bratrstva věrníků no slávského roku 1839. V rozhovoru Dervan říká: „Jestli opravdu působíme na přírodu, nebo jsme dokonce tvůrci reg to nevím." - Vojtíšek, Z., Nejdůležitější je obřad. Rozhovor se Slovany ze společenství Ro 5 (1), str. 25. V rozhovoru Dervan říká: „Já osobně věřím, že při obřadu se otevírají jakési dveře v posvá Tamtéž. Na obdobném principu pracuje detektor lži. Popis auditingu viz: Blažková, J., Silnější než droga, Nedělní lidové noviny 16. 1. 1993. přetisknuta v: úvodní texty pro studium scientologie, Společnost pro studium sekt a nových směrů, Praha 1998, str. 31-38. E-metry se používají v tzv. Dianetických centrech, kaplích Scientologické církve nebo v da založených L. R. Hubbardem. Co je scientologie? Překlad z němčiny. Určenou pouze pro vnitřní potřebu Dianetického cent 1994, str. 2. Tamtéž. Vše nasvědčuje tomu, že sugestivní techniky auditorů způsobují u auditovaných tzv. syndrom Tímto způsobem popsal e-metr tiskový mluvčí Scientologické církve Jiří Voráček v osobním r Stručný životopis zakladatele: Kořínek, M., L. R. H. podle scientologů, Dingir 3 (4), str. podle kritiků, Dingir 3 (4), 2000, str. 15. Blíže viz: Vojtíšek, Z., Fenomén scientologie, úvodní texty pro studium scientologie, Spol studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1998, str. 3-23. český překlad: Hubbard, l. R., Dianetika. Moderní věda o duševním zdraví, Návrat, Brno 199 českého vydání: Růžička, J., Buďe clear! Poznámky k prvnímu českému vydání scientologické přítomnost 5 / 1998. Práce byla přetisknuta v: úvodní texty pro studium scientologie, Spol studium sekt a nových náboženských směrů, Praha 1998, str. 25-30. Scientologové používají výhradně pojem „thetan" ve smyslu zhruba odpovídajícím představě „ Unidentified flying objects (neidentifikované létající objekty). Jedním z prvních těchto tzv. kontaktérů se stal Američan George Adamski (1891-1965), autor trilogie „Létající talíře přistály" (1953), „Uvnitř vesmírných lodí" (1955), „Rozloučení s talířem" (1963). „Rozhovory s poučením od mých přátel z vesmíru" s prvními 378 zprávami vyšly péčí Ivo Bend Drskové roku 1998 v kroužkové vazbě. Od té doby jsou podobným způsobem připravovány další to byl již šestý) a počet sdělení, přijatých už asi stovkou kontaktérů, se blíží již dvěma sdělení jsou k dispozici i na internetové adrese http://www.vesmirni-lide.cz. Milenialismus definujeme podle Catherine Wessingerové jako „víru ve velmi blízké kolektivn všestranného blahobytu (spasení)" - Wessinger, C., Introduction, in: Wessinger, C. (ed.), Persecution, and Violence. Historical Cases, Syracuse University Press, Syracuse 2000, str Říčan, P., Spása přichází z UFO, Dingir 1 (4), 1998, str. 23. Popisek k obrázku mladého muže s pastýřskou holí a s úpravou hlavy a oděvu, která připomín starověkého Předního Východu, do nečekaných detailů navazuje na křesťanské vyznání Ježíše (inkarnaci) Boha, který v lidském těle prožil všechna pokušení, ale nedopustil se hříchu, moci hříchu a ukázal cestu spasení. Popisek zní: „ježíš kristus - 1. příchod na planetu ze byla zahájena eliminace negativního stavu v zóně vymístění a na planetě nula (této zemi). všeho a všech vzal pseudotvůrcům jedno ze zfabrikovaných těl, aby pomocí něj jako klíčovéh přicházet ke všem bytostem a tvorům uvězněným v pasti negativního stavu z jejich vlastní p z nich, v tom smyslu, že se podrobil jejich životu, aby ho viděl a prožil jako oni. A neje že byl schopen podrobit si všechny zla a lži z jejich vlastní pozice a změnit v sobě všech pseudoživota na pravý pozitivní život. Uskutečněním toho jim ježíš kristus vydláždil cestu to stejné, až pro ně přijde čas konvertovat do pozitivního stavu. Prostřednictvím těch zku poskytl správné a účinné prostředky na dosažení tohoto nejdůležitějšího cíle, vedoucího k negativního stavu." - Zdroj: http://www.vesmirni-lide.cz. Jurkovič, P., Pánova cesta, Dingir 1 (2), 1998, str. 6. V předmluvě vlastního překladu Nového zákona Podmolík uvádí: „Neexistuje jediný nedůležitý bibli. ... Přebásnění Shakespearova díla může být nádherný skvost literatury, ale přebásně rozumem a citem je hloupost." - Nový kovenant, z řeckého originálu přeložil John Podmolik, Ministries, Concord, Australia 2000, str. II. Výrazem „fleš" Podmolík překládá řecké sarx (sarx), zatímco na místech výskytu řeckého som ponechává běžné „tělo". Tento postup vysvětluje Předmluva na str. IV (Nový kovenant, z řec originálu...). Nový kovenant, z řeckého originálu..., str. 115 (textové poznámky vynechány). Tento text ( 6. kapitola, verše 53-56) zní v Českém ekumenickém překladu takto: „Ježíš jim řekl: 'Amen, vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život. Kdo jí mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den. Neboť mé tělo je pravý pokrm a m nápoj. Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.'" (Český ekumenický přek biblická společnost, Praha 1995). Více o hnutí Víry: Vojtíšek, Z., Netradiční náboženství u nás, Gaudeamus, Hradec Králové 1 str. 47-49. Nejznámějším projevem Nového myšlení je tzv. pozitivní myšlení, známé i u nás z desítek pu Sebepředstavení: http://www.cestapanujiciho.cz. Tvoří ho několik desítek lidí Zpravodaj shromáždění vyvolaných Cesta panujícího, Olomouc. Zdeněk Vojtíšek [ URL "LM-421.html "]