K situaci českých a slovenských studentů na Eberhard Karls Universität Tübingen ****************************************************************************************** * Kadeřábková, Jaroslava – Maierová, Markéta ****************************************************************************************** Vzhledem ke stále se rozšiřujícím výměnným kulturním a vzdělávacím vztahům mezi Českou rep EU neustále přibývá českých studentů na západoevropských univerzitách. Je to tendence veli prospěšná pro obě strany z mnoha důvodů. Nejdůležitější je vzájemná návaznost na způsob st práce na obou stranách; druhým důležitým aspektem je výchova české inteligence k rozšiřová sbírání zkušeností ve světě ve smyslu internacionálnosti a kosmopolitismu, které je po mno tak nutně zapotřebí. Tato studie si vzala za úkol popsat situaci českých a slovenských studentů na univerzitě v současném stavu t.j. v letním semestru 2002. Předmětem výzkumu byla poměrne malá skupina t a slovenských studentů, při čemž výběr obou národností měl důvody hlavně jazykové a postul není základního rozdílu mezi oběma národnostmi, pokud jde o předmět výzkumu. Tato hypotéza verifikovala. Výzkum probíhal v letních měsících 2002 formou dotazníku a doplňkových inteview. Celkově o (18) dotázaných. Tibinky jsou malé starobylé univerzitní město na jihu Německa. Univerzita zde sídlí již od má velmi dobrou, i když trochu konzervativní pověst. Vlastní všechny důležité fakulty, při převládají sociální a humanitní obory. Též teologie jak evangelická tak katolická má dlouh Město má přibližně 80 000 obyvatel, z nichž čtvrtinu tvoří studenti. Univerzita je největš protože zde není téměř žádný průmysl. Neudivuje proto, že rytmus a ráz univerzitního život život celého města. Co nás při výzkumu bude nejvíce zajímat, jsou odpovědi na následující otázky: Jaké jou rozdíly ve studiu zde a na mateřských univerzitách, a jak byli studenti na studiu připraveni? Jak se cítí integrováni do zdejšího prostředí, jak pociťují vztahy mezi sebou a Němci resp cizinci? Mají -li zájem udržovat svoji národní identitu, a jak ji zde udržují? Na zdejší univerzitě studuje celkem 19 577 studentů. Poměr Němců a ciznců představuje násl Muži Ženy Celkový počet 19 577 Němci 16 656 7 788 8 868 Cizinci 2 921 1 247 1 674 Zahraniční studenti se rekrutují z mnoha evropských i mimoevropských zemí. Pro srovnání ty Stát Celkový počet Turecko 313 USA 188 Itálie 184 Francie 142 Chorvatsko 126 Maďarsko 66 Polsko 56 Írán 35 Česká republika 30 Mongolsko 26 Čína 23 Dánsko 22 Portugalsko 22 Velký počet studentů z Turecka, Řecka a Itálie nepřekvapí, uvážíme-li, kolik Turků, Řeků a žije již ve druhé až třetí generaci. Také počet Američanů odpovídá zájmu a tradici, ve kte USA starobylé evropské univerzity frekventují. Překvapivý je poměrně vysoký počet studentů nakonec konstatování faktu, že Čechů a Slováků studuje v Tibinkách jen polovina v porovnán Polskem. Srovnání situace na jiných německých univerzitách by bylo velmi zajímavé, přesahu této stati. Z celkového počtu českých studentů je pouze 7 mužů. Souvisí to pravděpodobně s obory, kter Respondenti výzkumu odpověděli takto. Obor Počet Poznámky filologie 5 hlavně slov. jazyky politologie 4 medicína 2 teologie 2 obě ženy farmacie 1 ekonomie 1 informatika 1 sport.management 1 hydrogeologie + Zajímavá je úplná absence právníků. Studium práv je zde na vysoké úrovni a u zahraničních oblíbené. Věk českých studentů se pohybuje mezi 21 až 30 lety, což odpovídá počtu celkově absolvovan nejvíce jich studuje v prvním, čtvrtém a osmém semestru. Na sociální zařazení rodin studen netázali. Zajímalo nás jen, vzhledem k důležitosti rozšíření informací o zahraničním studi obcí studenti pocházejí. Naše hypotéza, že ve větších městech je větší informovanost se ne zřejmé, že i studenti z menších měst a obcií jsou o zahraničním studiu stejně informováni. Na otázku „vaše rodné město" odpověděli: nad 500 000 obyvatel - 5; nad 100 000 - 3 ; nad 50 000 - 3; nad 10 000 - 3; pod 10 000 - 4 Převážná část respondentů potvrdila, že nejrozšířenějším způsobem financování studia jsou stipendia: Erasmus - Stiftung 5, Sokrates 2, Friedrich Nauman 1, Renovabis 1, Rotary 1. Os financují soukromě: 2x pracovní příležitosti v Německu, 1x doktorandský plat, 5x neuvedeno souvislosti jsou též zajímavé údaje, kolik peněz mají studenti mesíčně k dispozici: méně než 500 Eur 9 500 Eur - 1000 Eur 7 1000 Eur - 1500 Eur 2 více než 1500 Eur 0 Tyto údaje se v zásadě neliší od úrovně ostatních studujících jak zahraničních tak německý popisu životního stylu našich respondentů. Bydlí převážně ve studentských kolejích, výjime pokoji nebo s partnerem, stravují se v menze nebo si sami vaří, účastní se kulturního a sp pořádají výlety do okolí i cesty za kuturou i zábavou do jiných měst, výjimečně delší cest Téměř polovina dotazovaných (8) uvádí jako svou mateřskou univerzitu Tibinky a stejný poče chtěl studium zde dokončit. Následuje Univerzita Karlova - 5, Masarykova Univerzita Brno - Univerzita Liberec - 1. Jen dva z respondentů udávají, že maji zkušenosti se zahraničním studiem na jiných univerz středních školách. Pro většinu z nich je zdejší studium první zahraniční zkušeností tohto tendence k dlouholetému studiu a intenci ho zde ukončit je o to překvapující, že většina s časově omezena na mnohem kratší dobu. V praxi to znamená, že si studenti musí po skončeni jiné způsoby financování. To je v protikladu k běžné západoevrposké praxi, kde jsou studen zahraničí průměrně na rok, aby se poté vrátili na svou univerzitu a zde studium ukončili. překvapujícím výsledkům příslušné otázky nebylo možné zjistit skutečné důvody této tendenc lze uvést větší renomé zahraničního studia a absolventského vysvědčení ve srovnání se stud obliba velmi příjemného a po všech stránkách idylického studijního prostředí v Tibinkách. Příprava na studium v zahraničí začíná vždy informací o možnosti a podmínkách studia. Na o se dozvěděl(a) o možnostech studia v Tibinkách" byly dány následující odpovědi: na univerzitě, nabídka fakulty 3 ve škole (není jasné je-li myšleno gymnázium nebo jiné) 3 vlastní zájem (nespecifikováno) 3 Internet 3 náhodou 2 od spolužáka 1 od kamaráda 1 žila jsem tu jako au-pair 1 neodpověděli 1 Celkově jde o prameny velmi difuzní, které svědčí o tom, že studenti využívají všech možný cílevědomý nábor zdejší univerzity a českých středních a vysokých škol. Znalosti jazyka si třináct dotázaných přineslo již z domova, čtyři se naučili zde v Německ respondentka uvádí neznalost němčiny, kterou nepotřebuje, protože její postgraduální studi angličtině. Jako místo výuky je uváděna škola (6) gymnázium (7) - z toho několik německých Čechách, samostudium, soukromé jazykové instituty. Jejich znalost je kvalitní. Nikomu nedě absolvovat univerzitní zkoušku z němčiny pro cizince, která je povinná neexistují-li jiná o znalostech jazyka. Také kurzy pro cizince, které zde studenti absolvovali sloužily spíše znalostí a seznámení se s novými lidmi, jak udává většina respondentů. Jedna z typických o otázku: „Erasmus start kurz - nic nového nás tam nenaučili, ale na rozmluvení se a nalezen dobrý." Výjimku tvoří dlouhodobější kurz Goethe-Institutu, který je jedním respondentem hodnocen j Pozitivně je hodnocen na všech kurzech skutečný kontakt s ostatními zahraničními studenty, částečné odstranění jazykové bariéry, dobrý přístup ze strany učitele. Díky jazyku jsou st velmi dobře připraveni na studium. Rozdíly mezi studiem v Tibinkách a České nebo Slovenské republice nebyli schopni definovat právě studium začali. Přesto jsou odpovědi na otázky týkající se rozdílů, kladného a zápor studia velmi diferencované a podrobné. Nejčastěji jsou viděny rozdíly v koncepci studia, k hodnoceno jako volnější, samostatnější , svobodnější, komplikovanější, efektivnější. Vztah žákem jsou ve všech odpovědích zmíněny a hodnoceny jako bližší, přátelštější. Kromě nekome ve studiu jsou nejdiferencovanější odpovědi v hodnocení kladů a záporů zdejšího studia. Ná těchto odpovědí : Pozitivní hodnocení: Větší svoboda volit přednášky a semináře, specializace na obor, který studenta zajímá Velké možnosti mezioborového studia, výuka výzkumu, knihovny Zajímavé předměty, špičkoví učitelé Prostor studentů pro vlastní vyjádření, organizace Velká volnost ve studiu, jak ve výběru předmětů tak v práci Široké spektrum znalostí, univerzita má velmi dobrou pověst Spokojená jsem s tím, že mě nikdo nekontroluje, kdy přijdu a co dělám (dokrotand) Ucelený program, možnosti praxe a exkurzí Příjemné okolí (2x) Otevřenost pro zahraniční studenty, bezplatnost, „multinárodní atmosféra" Svoboda, která je zde člověku ponechána Přístup lidí a technické možnosti, které jsou k dispozici Větší využitelnost poznatků ze školy Profesoři mají čas a chuť bádat a věnovat se nadaným studentům Mnohem lepší kihovny Vybavení učeben, dostatek literatury (2x), celkově více volnosti v sestavování rozvrhu Samostatnost, volnost Přijat je každý, kdo má zájem, lepší přístup k informacím o studiu, více času v praktickýc asistenti obvykle ochotnější než u nás Výhody studia vůbec žádné kromě nových zkušeností Velice dobré podmínky k vědecké práci Zázemí, kvalitnější přednášející, novější přednášená látka Organizace a systém Studenti jsou aktivnější Přístup studentů odlišný - snaha o diskuzi a řešení problémů Efektivita studia - tzn. nejen drill ale výběr zajímavých témat s možností praktického vyu Studentské práce jsou lépe vedeny, existuje zde daleko lepší přístup k informacím, studium koncipováno na produkci vědeckých prací a ne na učení se Negativní hodnocení: Komunikativnost německých studentů často přesahuje jejich faktické znalosti, je těžké pron německé studenty - rigidní a uzavřené sociálmí struktury, nedostatečná průběžná kontrola z důsledku toho pak stres na závěr studia) Menší kontakt s vyučujícím Musím dělat spoustu věcí, které bych si mohl odpustit Špatná organizace studia Byrokracie Ještě neprozkoumaný systém (2x), hodně papírování Člověk je zde příliš málo nucen hodně studovat Přílišná vážnost Trochu chaosu v tom, co a do kdy musí mít student splněno, něco se může překrývat Jazykové, informační, kulturní nevýhody studia, nevýhody (velké) kvůli nečlenství v EU Chybí všeobecný rozhled v oboru Náročné na čas Málo času na učení, nutnost absolvovat roční praxi po ukončení studia (medicína). Možnost studium na více let považuji spíše za nevýhodu, clověk ztratí roky studiem a hodně toho za specializace jen na určitý obor Systém studia je tu docela nesrozumitelný, různé moduly a tak, vůbec se v tom nevyznám Svoboda, volnost a samourčení akademického života je sice hodnoceno velmi kladně, zdá se v potíže: „Člověk je příliš málo nucen hodně studovat" - lapidárněji tento konflikt nelze vy toho poměrně velká svoboda výběru studijních kombinací komplikuje byrokratický systém, kte mnoha případech nepřehledný. Zaměření na didaktiku vědecké činnosti a podpora talentu jako stojí proti touze po přehledném, reglementovaném studiu založeném na „uceni se". Pozitivní hodnocení studentů (aktivnější, diskutují) a vysokoškolských učitelů (přátelští, srdeční, Na otázku, zda se cítí integrováni do zdejšího prostředí a proč, odpověděli . Ne - 4 studenti Ano - 14 studentů Na takto přímou otázku vznikla určitá nechuť důvod vysvětlovat. Jen výjimečně se dozvídáme ne - neumím jazyk ne úplně, ale spíš vlastní vinou ano - příjemné prostředí, příjemní lidé ano - tady jsou obyvatelé na cizince zvyklí a berou je úplně normálně ano - protože tu vedu plnohodnotný život jsou hlavní odpovedi. Všichni studenti uvádějí, že se na univerzite stýkají převážně s Němci. Hlavním důvodem je zdokonalení se v jazykových znalostech a informovanost ve věcech studijních. Přesto uvedli dalších 26 národností, se kterými mají kontakt. Nejčastěji jsou uváděni Američané (3x) , R Finové,(2x), Švédové (2x), Rumuni (2x), ostatní jsou jednotlivé kontakty, sovisející částe bydliště (koleje pro zahraniční studenty), studijním oborem a náhodnými setkáními. Vztahy Němci jsou hodnoceny vesměs kladně: nijak zvlášť odlišné normálka dobré celkem dobré jako mezi studenty spory som zatial nezažila Myslím, že dobré, oni zas tak moc nerozlišují, ze které země člověk přišel, kromě toho děl jedna státní hranice přátelské dobré a přátelské Tübingen je velice tolerantní a otevřené město s mnoha zahraničními studenty, takže vztahy národnostmi jsou dobré Jako mezi všemi ostatními narody (jen na českých srazech projevovali někteří tendence roze dokola česko-slovenské žabomyší komplexy) bezproblémové, velmi dobré Negativní odpovedi: Nevím, znám je jen málo - někteří si zřejmě velmi dobře rozumí, je těžké proniknout mezi N držím pohromadě případně s jinými zahraničními studenty, někteří prý hledají možnost tu co Je patrné, že vztahy s německým etnikem jsou navazovány především s příslušníky univerzity spolustudujícími, mladými lidmi, profesory apod. S německými rodinami, staršími lidmi a li univerzitu jsou kontakty spíše sporadické. Studenti uvádějí, že znají jednu az čtyři němec a stýkají se s nimi průměrně jednou za měsíc. Šest respondentů nezná žádné německé rodiny. málo se účastní politického a spolkového života: 1x Junge Europäische Föderlisten, 1x Kath Hochschulgemeinde, 1x Ftiness Center, 1x Sport-Wasserball. Ostatní se politického a spolko neúčastní. Vzhledem k tomu, kolik z nich tu chce absolvovat cellé studium je to bilance po odpovídá však celkové apolitické tendenci zdejšího studenstva. Zajímavé byly odpovědi na otázku, zda si dokáží představit prožít celý život v Německu: pět respondentů odpovědělo jednoznačně ano, tři jedoznačně ne. Ostatní komentují: ano, ale své české identity se nehodlám tak rychle vzdát docela jo ne, alespoň zatím ne ano, pokud by nebyla jiná možnost dovedu si to představit, ale zatím to tak nevypadá ano i ne (ano pouze s okouzlující německou partnerkou, jinak jsou Čechy pro život lepší) čtyři otázky zůstaly bez odpovědi Tendence brát v potaz život v cizině je zde jasně patrně, i když to nemusí být právě Němec by chtěla žít přesně polovina dotazaných a polovina ne (ani s partnerem ani bez partnera). Vlastnosti, které jsou přisuzovány Němcům jako typické byly zodpovězeny velice individuáln neztotožňovala s druhou. Kromě běžných klišé: pečlivost, šetrnost, pořádkumilovnost, zodpo a přehnaná „Pünktlichkeit", studenost, odměřenost, puntičkářství, nedostatek humoru, nabub druhé se nám dostalo i překvapujících odpovědí: pozitiní vlastnosti: přívětivost, ochota, ochota poradit, nelžou, řeší problémy bez emocí, tvořivost, volnost, otevřenost pro jiné kultury a národy, netrpí tolik předsudky, přímočarost, svobodomyslnost uvažování, profesionalita negativní vlastnosti:. nezájem o druhé, přílišná důležitost, kariérizmus, individualismus, odstup k lidem, paliča nespolehlivost(!), přesné dodržování pravidel, malá vnímavost v osobních vztazích, hlučnos nepořádnost(!), neuznávají výjimky Obraz typického Němce, jak byl po mnoho let v české kultuře tradován je tu revidován vlast zkušeností a nabývá mnoha nebývalých a nečekaných odstínů. Jedna z repondentek odpověděla šalamounsky: „Nezevšeobecňuji! - Každý člověk je jiný, některé nemůžu vystát, jiné mám ráda a nezáleží národnosti". Celkově lze vycházet z toho, že čeští studenti jsou v univerzitním prostředí integrováni. Mimo univerzitu jsou však neznalí skutečného každodenního života a jejich náh společnosti je tedy pouze částečný a omezený. Přestože je Čechů a Slováků v porovnání například s velice početnou americkou menšinou mál sebou intenzivní vzájemné vztahy. Zájmové aktivity pěstují kromě tří všichni respondenti, pravidelně, a devět nepravidelně. Nejoblibenější je promítání českých filmů na filologické se koná jednou týdně. Následuje česká stolová společnost čtrnáctidenně, dále společné stud koncerty, výlety, povídání u kávy, noční život. Každý z respondentů zná alespoň jednoho Če jich uvádí, že jich zná dvacet a více. Také styk s Českou republikou je poměrně intenzivní Tibinkami a Českou republikou je v evropském neřku-li světovém měřítku malá. Domů jezdí: 2x a více za semestr 8 1x za semestr 7 na prázdniny 2 vůbec ne 1 Přes fascinaci cizím prostředím a studijní vytížeností mají čeští studenti evidentně zájem stýkat a tím si udržovat svoji českou identitu. Na jejich setkáních panuje veselá a neváza Mají radost, že mohou mluvit svojí mateřštinou, vyměňují si poznatky, zkušenosti, informac domova a vzájemně si radí. Kadeřábková, Jaroslava [ URL "LM-203.html "] – Maierová, Markéta [ URL "LM-244.html "] .