Vzdělávací strategie romských žáků středních škol ****************************************************************************************** * Dana Bittnerová ****************************************************************************************** Vzdělávací strategie romských žáků středních škol (Analýza efektivity dotačního programu MŠMT Podpora romských žáků středních škol) Na konci roku 2003 navázala Fakulta humanitních studií spolupráci s MŠMT na projektu Analý dotačního programuPodpora romských žáků středních škol. Primárním cílem výzkumu bylo vypra expertízy, která by vyhodnotila účelnost vynaložených státních prostředků v oblasti vzdělá Jejím adresátem se stalo MŠMT, resp. vláda. Ukázalo se však, že zjištění z tohoto výzkumu dosah. Díky nastavení dotačního programu a absence jiných přístupných zdrojů dat lze učini předmětem vědeckého poznání právě v oblasti vzdělávání Romů. Dotační program Podpora romských žáků středních škol vešel v účinnost na základě zákona v Do roku 2002 tento program spadal do působnosti Rady vlády pro národnostní menšiny. V souč zajišťuje MŠMT. Je určen dětem a mladým lidem z romských rodin, především ze sociálně slab programu se mohou přihlásit romští žáci všech středních škol, které jsou zařazeny v síti s - maturitních i nematuritních oborů (učilišť a praktických škol), včetně speciálních a vyš škol. Finanční příspěvek z dotačního programu se v současnosti vyplácí v maximální výši 70 za jedno kalendářní pololetí. Pomáhá hradit náklady na školné, stravování, ubytování, škol ochranné pomůcky. Žák starší 26 let může také žádat o příspěvek na cestovné. Administrativ dotační program garantován školou. Když škola neprojeví vůli pro své žáky zažádat o dotaci nedosáhne. Realizovaný dotační program Podpora romských žáků středních škol má tedy posílit motivaci vzdělání. Zároveň však nabízí výchozí data pro sledování vzdělávacích strategií dětí a mla romských rodin. Deklarace romství spojená s tímto dotačním programem je totiž jedním z mál příznaků, podle nichž lze provádět věrohodné analýzy stavu a tendencí ve vzdělávání Romů v Cíle výzkumu, metody a stav jeho rozpracovanosti Cíle, který si výzkumný projekt vytkl, logicky vycházejí z objednávky MŠMT a i s ohledem n školství výrazně směřují do oblasti aplikované antropologie. V tomto smyslu se prvním a klíčovým krokem stala analýza školní trajektorie romských žáků kteří žádali o dotaci. Akcent přitom spočíval v kvantitativním sběru a vyhodnocení dat. V se ocitla a) otázka volby střední školy, upřednostňování maturitních či nematuritních obor kontinuální vzdělávací kariéry, c) otázka genderového a věkového rozložení romských žáků s d) otázka jejich školní úspěšnosti v závislosti na nejrůznějších faktorech a e) otázka jej směřování do ekonomických struktur společnosti ČR (zaměstnání, následné studium, nezaměstn na objednávku MŠMT pozornosti neunikla ani otázka využití přiznané dotace právě v závislos studia. Výzkum školních trajektorií romských středoškoláků, kteří žádali o dotaci dosud proběhl ve ohledem na časový horizont bylo zvoleno výběrové šetření. V první etapě výzkumu (listopad byl stav studia zjišťován pouze u žadatelů o dotaci v prvním pololetí roku 2000 a v prvním 2003, a to ve čtyřech krajích ČR s nejvyšším zastoupením žadatelů (Moravskoslezský, Ústeck a Praha). Klíčový se přitom ukázal soubor žáků - žadatelů v prvním pololetí roku 2003. Výz přímým kontaktem terénních pracovníků s představiteli školy podchytil údaje o 672 žácích 1 žáků - žadatelů). Druhá etapa (květen až říjen 2004) si pak vytkla za cíl doplnit sledovan žadatele ze zbývajících krajů ČR, kteří musely být v první etapě výzkumu z časových důvodů však úspěšnost v zjišťování dat s ohledem na korespondenční metodu výzkumu klesla na 75,7% Přesto však v současné době jsou shromážděny údaje o více než 1000 žácích, kteří se prostř dotačního programu přihlásili ke svému romství, unikátním souborem informací. Druhým cílem, který obě etapy výzkumu sledovaly, bylo zjišťování názorů a zkušenosti škol programem. Kvalitativně-kvantitativní analýza (vyjádřené názory mluvčích škol byly kódován vyhodnoceny) ukázaly na řadu problémů, které se pojí nejen s realizací vlastního dotačního ale také s podmínkami, které školy nabízí žákům z romských rodin. Tyto informace spolu s v neproporcionalitou v rozložení žadatelů v jednotlivých krajích ČR vedly k vytčení dalších úkolů. Jedním z nich je výzkum plánované následné vzdělávací kariéry romských žáků po ukončení ZŠ výzkumu je evaluovat zjištěné závěry z prvních dvou etap výzkumu. Konfrontace již analyzov údaji o žácích - absolventech ZŠ ukáže nejen míru proporcionality v souboru žáků-žadatelů, konstatuje, jak velké procento žáků z romských rodin žádnou další vzdělávací kariéru neplá na rozsah zvoleného úkolu bude opět přikročeno k výběrovému šetření. Výzkum se zaměří před s vyšší koncentrací romské populace. V současné době probíhá pilotní výzkum, který by měl z 30 základních škol. Součástí tohoto výzkumu bude i kvalitativní sběr dat. Sledovány budou jednak strategie ved a učitelů při motivování romských žáků k úspěšnému přechodu na další třetí stupeň školy, j jejich zkušenosti s přístupem k žákům z romských rodin. Zde se jako klíčovou jeví problém institucionální arbitrárnosti romství a s tím spojené otázky: Kdo je romský žák? Výzkum by se však neměl vzdálit středním školám, naopak měl by se na ně vrátit. Na základě i opět kvantitativního výzkumu by měly být ověřeny a holisticky vysvětleny skutečnosti, kt kvantitativní výzkum dotačního programu. Následnost této etapy po výzkumu na základních šk Podstatnými se v současné době jeví tři otázky: a) stabilita romských žáků v prvním ročníku (časová následnost jejich selhání a motivy toh versus úspěšná motivace pro pokračování ve studiu - v to počítajíc i dotační program,), b) studijní úspěšnost žáků pobírající dotaci ve srovnání s žáky bez dotační podpory (srovn studijních výsledků a počtu zameškaných hodin romských žáků SŠ s dotací, bez dotace a osta c) administrativní podpora romských žáků vedením školy v sobě zahrne výzkum vůle a procedu zajišťování dotačního programu MŠMT. Tedy osloví nejen školy, které se již do programu zap ty, které pro své žáky tuto finanční podporu neadministrují. Tento výzkum proběhne tedy jak na školách, které garantují svým žákům možnost přihlásit se ty které tento program z nejrůznějších důvodů pro sebe dosud neobjevily nebo nepřijaly za Nejdůležitější částí výzkumu by se ovšem měla stát kvalitativní analýza postojů samotných středních škol. Na základě polořízených rozhovorů s žáky budou zjišťovány jejich postoje k (funkčnost školy, docenění jejího významu, kariérní volba a její motivy, následné zařazení společnosti ČR, podpora rodiny, vzory), postoje k dotačnímu programu (zavazuje, pomáhá, ja jak jej administruje, jak nakládá s penězi - dočerpá?, ví o jiných možných dotacích, zažív souvislosti s programem). Dva poslední úkoly výzkumu jsou pouze vědeckou perspektivou, krokem, který bude následovat předchozích cílů výzkumu. S jejich realizací za příznivé konstelace se počítá až v roce 20 Jak vyplývá z výše uváděných zadaných úkolů, projekt využívá jak kvantitativní tak kvalita sběru dat. Údaje vztahující se ke školní úspěšnosti byly získány na základě dotazníkové an etapě administrované terénním pracovníkem, v druhé etapě zadané korespondenčně. Forma dota bude využita i při zjišťování následné volby další vzdělávací kariéry žáků základní školy. Naopak kvalitativní metody byly a budou využity při zjišťování postojů představitelů škol perspektivám jak dotačního programu, tak zvyšování vzdělání dětí a mladých lidí z romských nástrojem kvalitativního výzkumu se stanou polořízené rozhovory s aktéry škol. Realizátoři výzkumu V současné době byl výzkum realizován ve dvou etapách. Iniciátorem první se stalo MŠMT, kt zaštítilo nejen vahou své instituce, ale také přímou dotací na jeho uskutečnění. Na financ podílel i Kabinet pro výchovu k demokratickému občanství Fakulty humanitních studií UK, kt statistické zpracování dat. Druhá etapa je pak v současnosti hrazena výhradně z prostředků zároveň je morálně podpořena úzkou spoluprácí s MŠMT. Vědeckým a odborným vkladem do úspěšného zvládnutí první a druhé etapy vytýčeného úkolu př kmenových pracovníků CVVOE při FHS UK a jejich externích pracovníků pod vedením D. Bittner Statistické vyhodnocení zajistila firma Point, konkrétně M. Šmídová. Reálně na projektu dá či participují (dle abecedy): M. Bořkovcová, L. Budilová, J. Kačírek, M. Levínská, M. Mora Poduška, L.Prudký, P. Sedláčková. Velký dík patří antropoložce M. Šobrové z MŠMT, která s významně pomohla. Výsledky výzkumu a jejich adresát Jak již bylo řečeno v úvodu, výzkumný projekt navazuje na zadáni MŠMT a směřuje tak i nadá oblasti aplikované antropologie. Interpretace dat kvalitativní a kvantitativní povahy posk pohled na problematiku romského středního školství a významu státních dotací v procesu zvy motivace žáků z romských rodin. Adresátem tohoto výzkumu by se měly stát: 1. Státní instituce působící v oblasti výchovy na úrovni celostátní (MŠMT) využijí výsledk evaluaci vlastního dotačního programu a pro vytváření a inovování koncepcí výchovy dětí ze znevýhodněného prostředí. 2. Na úrovni krajů a případně lokalit mohou státní instituce konfrontovat vlastní práci v vzdělávání romských žáků středních škol s prací v jiných regionech. Zároveň je mohou motiv účinných opatření, které by posílily trend vstupování a úspěšného zvládání středoškolského žáků (např. tlak na zvýšenou informovanost pověřených pracovníků, účelně směrované finančn 3. Závěry výzkumu se stanou důležitým zdrojem informací pro učitele a studenty, kteří se o problematiku vzdělávání žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. 4. Výzkum má bezprostřední dopad i na akademický rozvoj poznání. Kromě praktických poznatk formulovat také teoretické závěry. V současné době tedy již existuje expertíza, která vyhodnocuje a interpretuje výsledky prv Jako taková se stala podkladem pro informaci pro vládu ČR o realizaci sledovaného dotačníh Reálným odběratelem těchto poznatků se stala i odborná a vědecká veřejnost, která měla mož výsledky práce seznámit na odborných seminářích a vědeckých konferencích, případně ve věde V současné době se připravují data k vypracování studie, která by měla doplnit zjištění o dotace pro celou ČR. Dana Bittnerová [ URL "LM-109.html "]