K věcem samým. Sborník Zdeňku Pincovi k šedesátým narozeninám ****************************************************************************************** * Jan Bouzek ****************************************************************************************** K věcem samým. Sborník Zdeňku Pincovi k šedesátým narozeninám, připravili Josef Kružík, Ja Jaroslav Novotný, Sára Ungárová a Richard Zika, Universita Karlova, Fakulta humanitních st Je velmi těžké psát recenzi o sborníku natolik pestrém a napsaném k poctě jubilanta, jehož velmi těžko uchopitelné z hlediska tradičních odborných studií. Sám Zdeněk Pinc, který dok úspěšně překonat svůj handicap a obrovskou energií a záběrem překonal výsledky své činnost současníků, dosáhl mnohé v praxi, v úspěšném vedení studentů i v založení nynější Fakulty studií. Tu vytvořil především svou vůlí a jako odpověď na legitimní požadavek obecného hum vzdělání, které příliš specializované obory poskytnou jen stěží. Poté, co uviděl situaci n fakultě jako pro podobný projekt nevhodnou, vystavěl FHS prakticky z ničeho v jednom z mál to bylo možné. Inspirační základ Pincův spojuje různé filozofické tradice s vědami o antic kulturní antropologií a dalšími obory a přístupy a je také ve své rozsáhlosti a množství p uchopitelný tradičním způsobem. Jan Sokol přemýšlí o způsobu počítání do dvanácti a šedesáti novým způsobem, podle článků zajímavý nápad. Já jsme kdysi četl, že to souvisí s mesopotamským kalendářem, - dvanáct mě v dvouměsíci; rozhodně tam byla velice rozvinuta astrologie i astronomie. Hynek Bartoš ve člověka nestihl připomenout samotný řecký název - anthrópos značí vzpřímený, a tím jazyk d hlediska podobný předpoklad svobody dosažené harmonií sil, podobně jako řecká architektura harmonickou vyrovnaností protichůdných sil tíže a vztlaku. Tím je dána i možnost svobody u pojetí je ostatně blízké i Platónově definici. Z eseje L. Benyovského s výklady několika H pojmů se mi při diskusích s posluchači nejvíce osvědčila paseka: jen část mé paseky je dos se kterým chci komunikovat, a jinou část paseky poznám jedině skrze někoho jiného. Pindaro Horáček) mohla být i podle toho, co mu kdo zaplatil: připomněl bych ódu, ve které oslavuje svatyni v Korintě (frg. 122): Nejpřátelštější mladé dívky, služebnice Peithó v bohatém Korintě, vy, které často necháte v zeleném kadidle vyrazit žluté slzy, zatímco vaše myšlenky vylétají vzhůru k matce touhy lásky, božské Afroditě, vám je určeno, ó dcery, abyste bez výčitek trhaly na rozkošném lůžku plody hýřivé mladosti. V nutnosti je všechno krásné.. .vládkyně Kypru, Afroditě, sto tělem obratných dívek věnoval Xenofón svatyni, a bohyně splnila přání jeho modlitby. Ivan Chvatík připomněl diskusi o rozumnosti v Charmenidovi, ale také zmíněný tam obdiv k t Zalmoxidově, tedy onen vztah mezi Platónem a mystériemi, jejichž moudrost se Platón snaží jinak, svým způsobem, ve kterém ovšem byl proti pozdějšímu racionálnějšímu Aristotelovi te cesty. Kružíkova analýza zlomku z Aristotelova spisu Protreptika potvrzuje, jak blízko byl Aristotelés Platónovi - vždyť se i podle tradice rozešli v dobrém. Petříčkova úvaha o myšl které se projevuje přímo obrazem a neprochází tak destilací abstrakce na povrchu mysli, je připomínkou k rozšíření úhlu pohledu na tento pojem. Malba je poněkud jiná forma myšlení, obvyklá filozofická, ale bližší jiným formám - myšlení srdcem, nebo tzv. dreaming australs některých amerických Indiánů. Článek je podnětem, abychom pojem myšlení rozšířili i na tak které dnes pro nás nejsou v běžném paradigmatu do myšlení zahrnuty. K čemu má být dnes universita podává ve svém přehledu podle H.-G. Gadamera Ondřej Skripník tom přemýšlíme a hledáme cestu z dnešní její krize. Prof. Gadamer přednášel před časem i v byl už opravdu starý a čekal jsem od něho víc. Sám bych se také ale - podobně jako on - př aby více pozornosti bylo věnováno metodě vědecké práce, řemeslu bádání. I když nebudu sám naučím se užitečnému způsobu přístupu k jevům, jejich rozložením, analýze utřídění a znovu interpretaci. Taková vlastní zkušenost pomůže každému ke zlepšení myšlení i mimo vědecké b přístup k přehlcení informacemi, reklamou, pseudoinformacemi, infotaitmenty (je to nová sl a bavičství, entertaimentu) a dalšími šumy vyžaduje zjasnění vědomí, ke kterému by měla dn především vést. Jistě nemá jít o sdělování encyklopedických znalostí, které jsou dnes i na ale o konfrontaci s vyzrálou osobností učitele, podle které - a proti které - se může stud zralosti, své svobody pro, svéprávnému občanství, proti puberťácké svobodě proti, která dn bohužel převládá. Ovšem něco se studenti naučit musí, jinak bychom se spolu nemohli bavit kulturním kontextu a nerozuměli bychom si navzájem: taková situace bohužel dnes hrozí. Nov solidarita je zatím jen ideálem, uskutečňovaným malými minoritami, ale přesto jsem našel p kterými si rozumím, i v exotických zemích a jsem rád, mohu-li si zaemailovat z přítelem z Ekvádoru o něčem, co nás oba zajímá a pomoci tak vytvářet síť (network), ve kterém tkáme s dohromady, i když se jistě hned tak spolu nesejdeme. Rád jsem si přečetl i článek o bogomilech Dimitrije Dospíšila. Je na něm sympatické, jaké autor své kauze, ale přece jen tak extrémní stanovisko popírající mnohé z toho, co bylo bo přičítáno, je výlučné a tedy mimo pravděpodobný prostor hledání. Sine ira et studio se sic aby nás nesežrala Skylla, ale při příliš volné interpretaci pramenů nám hrozí z druhé stra která spolkne nikoli jen část posádky, ale celou loď. Jan Bouzek [ URL "LM-113.html "]