John Lennon žije a vzkazuje… ****************************************************************************************** * Václav Cílek ****************************************************************************************** John Lennon lives and tells us… Abstrakt Fortunately, graffiti has its own quite unclear terminology. Originally, tag was a symbol street gang and it delimited its territory. Symbols must be clearly visible, wide and draw confident strokes. Street walkers, i.e., practical social street workers can understand ta that if a tag of next door clan appears in a foreign territory, a war is declared. America often serve a criminal function - they control drug trade, and they also keep certain orde into a poor neighborhood you might be visited by gang members offering protection of your thieves for a certain payment. This is more reliable than an insurance institution. In a g they have a monopoly on crime and they push out other criminals. In this case, tag is a cl who should be paid. Majority of European tags has a different origin. It is just a signatu created primarily by youths between 14-17 years old - sometime between the 8th grade and v I know them to certain extent since my wife works as in primary school teacher in a housin These are quite nice boys coming from somehow broken homes. One can talk to them. They hav nothing good in their lives and feel their future does not hold anything bright, either. T a visible place or even better in a train passing through the world is one of few possibil attention to oneself. At the same time, to create a tag or more complex creation in a dang such as a smokestack or roof over a police station, is a brave act connected with coming - Probably just like a Masai boy killing a lion. I did it therefore I am a man! Only immatur prove such an adventure over and over again. Others in our society full of insecurities an calm themselves by spraying a building and do not think about it one bit. They are able to it is prohibited – on rocks or in caves. For number of years now, spelaeologist hide their structures to prevent some brain-fried space cadet who hasn’t got a clue to damage them. John Lennon žije a vzkazuje... Denně procházím městem, jehož zašedlé i čerstvě opravené fasády pokrývají klikyháky spreje někde u Uherského Hradiště, jehož uličky s vinnými sklípky jsou pokryty rozvilinami lidový šplhajícími se stonky vína, barevnými srdíčky a šmolkově modrými motivy. Výsledek je nějak když pochopitelně mezi sprejerským Žižkovem či Ostravou a folklórním Slováckem je několik ornament tmelí tradiční společnosti a podporuje je, sprejerský ornament jde proti většinov Lidový umělec zdobí svůj dům a to by sprejer nikdy neudělal. Některé lidové ornamenty na z vznikly z křivek, které hospodyně vytvářela tím, že před zápražím tenkým čůrkem lila vodu, zabloudili. Lidová zdobení kolem oken často měla právě tu funkci, aby polekala a odvrátila Sprejerský ornament s démony koketuje a někdy je přímo zve. Pár termínů - i grafitti má svoji naštěstí značně nejasnou terminologii. Tag byla původně uličního gangu a vymezovala jeho teritorium. Značka musela být dobře viditelná, široká a p sebejistými tahy. Street walkeři, tedy praktičtí sociální pracovníci na ulici umějí tagy r že když se na na cizím teritoriu octne tag sousedního klanu, tak dojde k válce. Americké p mají často jak funkci kriminální - třeba kontrolu obchodu s drogami, tak udržují určitý po přestěhujete do chudší čtvrtě, může dojít k tomu, že vás navštíví příslušníci gangu a nabí určitý poplatek ochrání váš byt před zloději. Je to spolehlivější než pojišťovna. V daném monopol na zločin a vytěsňují jiné kriminálníky. Tag je v tomto případě jasné upozornění k Většina evropských tagů je jiného původu. Je to prostě podpis. Charakteristicky jej tvoří 14-17 rokem, tedy někdy mezi 8. třídou a učňákem. Trochu je znám, protože má žena pracuje základní škole na sídlišti. Bývají to docela fajn kluci z nějak rozvrácených rodin. Dá se V životě je nepotkalo mnoho dobrého a myslí si, že je ani do budoucnosti nečeká nějaký skv tag na viditelném místě nebo ještě lépe na vlaku, který projíždí světem, je jedna z mála m sebe upozornit. Zároveň tvorba tagu nebo složitějšího výtvoru na nebezpečném místě jakým j nebo půdní nadstavba nad strážnickou stanicí je hrdinský čin rituálu přechodu do dospělého když masajský chlapec zabíjí lva. Dokázal jsem to, jsem muž! Jen nedospělé povahy si podob musí dokazovat stále znovu a znovu dokola. Jiní se v naší společnosti nejistot a obav pros že počmárají nějaký dům a vůbec o tom nepřemýšlejí. Jsou schopni kreslit i tam, kde se to nebo v jeskyních. Už několik let tají jeskyňáři své podzemní objekty, aby jim je nezničil mimoň co neví, která bije. Součástí tagové tradice jsou akce, které se nazývají „bombing" nebo „attack", česky bychom nálet či útok. Jedná se o složitější útvary, kde si již nevystačíme se slovem sprejer. Spr blbec, který má dvě stovky na to, aby si koupil základní sadu dvou sprejů (trysek-jetů) - O kulturní stupeň výš stojí writer, tedy člověk nebo ještě lépe skupina tří, pěti spřízněn je již nesena nějakým poetickým nábojem. Bombingy však často v sobě nesou hořkost, zklamán Primárním cílem bombingů je něco zničit. Bombingem může být rytina umělým diamantem do skl sprejerská akce na nové fasádě. Bombing je hořkost a strach ze života a nezaměstnanosti, b jak se na chvíli zbavit nějaké frustrace. Attacky bývají propracovanější. Česká writerská šest skvělých čísel časopisu „Terrorist" (neptejte se na něj na stáncích, nemá to cenu). V líčí řadu úspěšných attacků českých writerů v newyorském metru, kde je policie ostrá a vší jediný český časopis, jehož kusů se prodalo víc v cizině než doma. Za vrcholný attack spojený s proniknutím do nějakého chráněného prostoru, tedy s infiltrac je považováno „udělat vlak". Znamená to, že nejlépe v metru nebo někde na seřazovacím nádr ochrance. Máte předem dobře zpracovaný layout akce - nápis či sdělení na celém vlaku, což malířské plátno o délce 100 m a výšce 3 m. Plocha to je obrovská a tak sebou máte barvy o nejméně kolem 20 tisíc. Musíte být dobře sehrané komando, kterému se obvykle říká „crew", každý přesně ví, co má dělat. Zaútočíte ve stylu „dirty hands" a uprchnete. Součástí plánu čemu se říká městská taktika (urban tactics). Před tím než utečete, pořídíte dokumentaci a webu. Jste v kontaktu s podobnými skupinami v Berlíně, Budapešti a vlastně všude po světě. ulice a srdce vám často plane nově nalezenou poezií. Při akci spálíte tolik adrenalinu, že klidní a téměř mysticky naladěni. Vaše dílo zatím po obvyklé trase dané jízdním řádem vyrá to mobilní galerie, přišli jste na to, jak vystavovat v tržním prostředí. Nemusí vás znát anti-celebrita, stačí, když vás bere na vědomí váš kmen a ten má své členy v každém evrops Grafitti kmen se podporuje vůči venku, ale uvnitř na sebe žárlí, probíhá v něm boj o pozic se dělají soutěže či zápasy v break dance, tak probíhá i zápas stylů grafitti. Nové a nápa jsou respektovány, průměrná grafitti bývají překreslována. „Kde bereš inspiraci?" ptali se writera.nŘíkal: „Karel Teige a vůbec moderní typografická klasika". Tady už nejsme mezi fr tagisty, zde se dostáváme mezi writerskou kolegiální šlechtu. Tito lidé často končí tak, ž do reklamních společností. Přetavují svá grafitti do srozumitelnějších výtvorů a těmi pak většinovou společnost. Z poetiky ulice se pak stává obojí - komerce i téměř subverzivní ov proudu původně nepřátelskou ideologií. Prvek soupeření a násilí v kmenu grafitti vnímám ve světle populárního obrázku Josefa Lady venkovské hospodě". Všimněte si, jak násilné bývaly a leckde i dosud jsou venkovské tancov se mezi sebou rvou mládenci z horního konce s porobky z dolního konce. Ale přitom se jedná ritualizované násilí, ve kterém je málokdo vážně zraněn. Samotné rapové frázování jako zák odvozeno z černošských válečných zpěvů. Přiběhne mládenec na okraj okolní vsi a zanotuje: děsná kurva". A onen dotyčný mu buď vtipně odpoví podobným způsobem anebo se pomlátí. Sprá válku. Rap je sublimace násilí, je to způsob jak - dejme tomu - kreativně zacházet s ničiv Celé grafitti jako součást hip hopu neustále klouže na hraně nebo násilím a tvořivostí. Po srovnali s jazzem 20. let dvacátého století (anebo s Mozartovými operními popěvky, které s Vídeň), pak jazz vlévá syrovou energii ulice do zkrotle upadajícího umění, ale nenese v so temné krve. Město jako kotel neznámého oblečený do děravých šatů pokrytých zvláštními znaky. Chodím jí F. Coopera. Pátrám po sděleních a nových formách. Zejména stickering - neboli zprávy psané - na samolepkách naznačují, co se děje pod povrchem. Vnímám místa setkávání polepená desít souboje anarchistů a neofašistů a mezitím se objevují na nějak významných místech nápisy j nebo stříbrné oko. Rozeznávám některé writery a vychutnávám, jak dozrávají, jak jsou stále třeba k industriální architektuře a je mi jako bych četl raného Nezvala. Pozoruji, jak krá alternativně s tou částí moderního umění, které je šité na míru určitému místu (site speci Přichází za mnou americký writer, bavíme se o politické reflexi, která se obvykle vyjadřuj „stencils" - obrázky stříkanými přes šablony, která k nám hodně přicházela kontraoficiální výměnou z polského prostředí. Říkám mu: „Víš, co mně baví na grafitti? Vy si myslíte, jak já vás vnímám jako pokračovaní klasického proudu vzdoru a cítím vás podobně jako Byrona a víš, jaké grafitti by dnes dělala politická aktivistka Božena Němcová? I když ona by spíš kostkou na policisty chránící finanční oligarchii nějaké globální organizace." Z dalších výrazů je potřebné znát slova „throw up" a „piece". Piece je kus, je to velký ob základní formou je městská kaligrafie. Něco ze zenu proniklo do širokých tahů writerů, spr vyžaduje rytmus a práci s dechem. Někteří writeři před plochou tančí. Fyzicky to je blízko break dance. Někdo kreslí pro uklidnění a kreativitu, jiný reflektuje svou hravost či nená převládá pozitivní aura. Při hodnocení je důležité se soustředit na poměr ostrých průniků také sledovat frázování nepokreslených ploch a písmen. „Throw up" je vývržek, něco, co ze vypadne jako z přecpané sovy - větší nápis, obraz, tag propracovaný do abstrakce. Objevují se další formy - například v prostorovém grafitti, tedy v písmenech vyřezávaných nebo překližky, si mezinárodní pozornost vedle takového Akima nebo Zasda z Berlína zaslouž Point. Už dva roky vídávám na různých nemožných místech - na pražských římsách a pomnících zvířátka ze svítivých umělých hmot. Nevím, kdo vylepil krásného nindžu ze složitě perforov Holešovicích proti Národní galerii - byl to berlínský Swoon? Do českého prostředí zatím té kresby pokládané na chodníky pomocí lepících pásků. Před několika lety se zdálo, že se sli „postering", tedy vylepování doma vyrobených poeticko-politických plakátů, ale už dlouho j slušný kus. V kreslení grafitti na šedých betonových plochách kolem předměstských podchodů dálnic je m barokní tendenci zaplnit prostor křivkami. Některé tagy čtu jako zprávu: Je mi úzko, ale v nejsem sám. Jindy je zpráva za tagem jednodušší: Nenávidím tě a nakopu ti prdel! Anebo sed funkcionalistického kostela sv. Václava ve Vršovicích. Odtud vzešel jeden z nejkrásnějších hip hopu. Na kostele, na jehož dveře a kliky použil architekt Josef Gočár cíleně stejné pr obyčejném obchodním domě nebo biografu (dokonce neon se žlutým křížem!) žádný writer nezaú doma, tady je posvátno blízké a každodenní. Duch místa rezonuje s jejich pocitem večerní u určitým typem zázraku. Něco jako tapír v šervůdském parčíku před Hlavním nádražím. Jenže, jak asi sami víte, v Berlíně v podzemní dráze se zjevil John Lennon a řekl svým ove post-hippies éry: „Zahoďte křídy, vezměte trysky, odložte lásku a mír, s tím nikam nedojde a věřte démonům, to andělé jsou pomalí a zákeřní, pane". Jdu opět ulicí jako každý den, ja Mohykán sleduji každodenní zprávy, obcházím bezdomovce. Toto je můj les, má útěcha, má džu zástupů, zda jsi dobře učinil, když jsi ve své moudrosti stvořil bodavou ježuru a barvy v Geheny? Žila opravdu v Toledu ta žena, která plakala tak dlouho nad mrtvým dítětem, až ji druhé? Václav Cílek [ URL "LM-121.html "]