Hus v Oděse ****************************************************************************************** * Petr Vágner ****************************************************************************************** České krajanské spolky na Ukrajině většinu aktivit tak trochu konzervativně zaměřují na ro a českého jazyka. Bylo proto příjemným překvapením, když oděský krajanský spolek Česká rod udělení dotace na uspořádání vědecké konference o Mistru Janu Husovi. Poté, co Ministerstvo zahraničí ČR požadovanou dotaci udělilo, se k pocitu příjemného přek ještě přidala zvědavost, jak asi bude konference vypadat. Jména, která figurovala v seznam ukrajinskou stranu, toho v tomto směru mnoho nenapověděla, české odborníky zastupoval doc. což byl příslib. V tomto rozpoložení jsme se (kdy?) s ředitelem Českého centra Rudolfem Se Oděsy, abychom na vlastní oči a uši uviděli a uslyšeli výsledek úsilí našich krajanů, jimž vezli výstavu Mistr Jan Hus a husitství, kterou se nám, díky laskavosti paní Hany Tonzarov vypůjčit v Československé církvi husitské. Po drobném bloudění jsme přece jenom nalezli vě Maxima Gorkého, kde se měla konference odehrát a odpoledne jsme strávili instalováním huso Téměř dvě desítky panelů seznamovaly návštěvníky s Husovým životem, odkazem jeho díla a pr bouře, která se nad Čechami po jeho upálení přehnala. V pilné práci nás zastihl pan docent přiletěl do Oděsy přímým spojem z Prahy. Večer uplynul v příjemné debatě o věcech spíše po se v restaurantu na břehu moře účastnila předsedkyně spolku paní Ludmila Bobrovská se svoj Druhý den tisková konference ( kdo by řekl, že je v Oděse tolik médií), otevření výstavy a konference samotné. Sál pro zhruba sto osob je plný. Pár organizačních poznámek z úst ředi nezbytná zdravice od představitele velvyslanectví a jdeme na to. Slova se ujímá Zdeněk Pin přednáškou Mistr Jan Hus v zápase mezi Kristem a Antikristem. Duchovní člověk nebo intelek seznámil dopředu a byl jsem zvědav, jak zde zapůsobí, neboť měla přece jenom poněkud dále obrazu, který visí v nejedné krajanské domácnosti a který symbolicky charakterizuje součas pojetí nejen v krajanských, ale i ukrajinských odborných kruzích. V průběhu vystoupení byl sál skutečně čekal něco jiného: vyrostl v chudých poměrech, pilně studoval, kázal proti be nepořádkům v církvi, za což byl nakonec upálen... To se ale nekonalo. Pinc rýsuje intelekt Husovy doby a zabývá se úhelnými kameny Mistrova díla, načrtává Husova dilemata. Po chvíli sál přece jenom nechává zlákat a má z vystoupení zážitek. Potlesk, pár otázek, diskuse se až o přestávce v užším kruhu. Konečně vystoupení ukrajinských odborníků. Celkem zaznělo še příspěvků, které představily tradiční přístupy k husovské problematice (Hus předchůdce ref a národní uvědomění, úloha Husa v dějinách), nicméně bylo patrné, že ukrajinští badatelé, není předmětem samostatného zájmu, se potýkají s nedostatkem informací o výsledcích soudob husovské problematiky. Bylo patrné, že jejich příspěvky sice vycházejí z vyčerpávajícího s literatury, ale tato již byla vývojem překonána. To ostatně dokázala i výstavka z knižních problematice Husa a husitství. Milou a dojemnou tečku za odbornou částí konference udělalo vystoupení Marie Provazníkové, kazatelky z vesnice Veselynovka. Její příspěvek nazvaný Cesta víry stoletími, mapující pro v ještě nezkažené češtině osudy Husových myšlenek v českém prostředí, a samotná osobnost p zanechaly ve všech přítomných hluboký dojem. Ten jenom podtrhlo vystoupení krajanských fol z Oděsy a Veselynovky. Když jsme s panem docentem nocí uháněli zpět do Kyjeva, bylo dost času na vstřebání zážitk jestli by nestálo za to pokusit se ukrajinským zájemcům o českou historii, a nejde jenom o nějakým způsobem pomoci při překonávání nedostatku informací o tom, jakými cestami se u ná historický výzkum. Oděská konference ukázala, že by si to určitě zasloužili. Petr Vágner [ URL "LM-407.html "]