Odpověď Markovi Řezankovi ****************************************************************************************** * Mirjam Moravcová ****************************************************************************************** Ceterum autem senseo Cartaginem ese delendam. Marcus Portius Cato starší Dílo bohužel nepřineslo dostatečné výsledky. Marek Řezanka Recenzi Marka Řezanky vítám. Ohlas na badatelské dílo, navíc pokud se objevuje tři roky po je povzbuzením i výzvou. Tím spíše, že je poslán do časopisu, v němž již jedna recenze vyš záměru redakce vyvolávat na stránkách revue Lidé města / Urban People diskuse nad vědeckým tuto zanícenou kritiku ráda odpověděla. Jinak bych ji nechala bez odezvy. Diskuse totiž mu znalosti. Je jistě legitimní a správné, že se recenzent zaměřuje na tu část textu vědeckého díla, kt která jej oslovila. Stejně legitimní a žádoucí je doplňovat dílo o nové poznatky a názorov recenzenta. Legitimní však není dílo nepřečíst, nerespektovat jednoznačně deklarované cíle autorům vlastní vize či záměry - a s těmito vizemi a kýženými záměry pak vést polemický di je také zopakovat fakta obsažená v díle s představou „doplňujícího" poznatku (např. pasáž Proto pouze stručně: Cílem monografie Kdo jsem a kam patřím. Identita národnostních menšin a etnických komunit republiky nebylo podat přehled národnostních menšin (dle definice státní legislativy) a da komunit na území Česká republiky, nýbrž definovat modely deklarované a žité menšinové iden konfrontována většinová česká společnost. Proto i výběr „typových" menšin a komunit. „Faktor" historický, tedy změna národnostní struktury českých zemí v důsledku historického 1940 - 1947, je objasněn v kapitole M. Moravcové a H. Noskové. Tato kapitola se zabývá výv struktury českých zemí v letech 1918 až 1991 a České republiky v letech 1991 až 2001. „Fak ve smyslu, v němž ho vymezuje recenzent (práce s daty o národnostním složení obyvatelstva lidu), je důsledně vysvětlen v doprovodném poznámkovém aparátu tabulek v kapitole o vývoji obyvatelstva Čech, Moravy a Slezska v letech 1918 - 2001. Pouze upozorňuji, že v roce 1991 zahrnuti „bydlící" cizinci, tedy ti, kteří měli na území ČSFR trvalé bydliště. „Faktor" mí souhlasím, že žádná etnická menšina není kulturně ani sociálně homogenní - na tomto mnohok prokázaném faktu je vybudován základní etnologický a antropologický přístup k jakékoli soc etnickým menšinám. Antropologický (etnografický) výzkum pracuje s přesně definovanými skup je vždy vedeno s ohledem na tyto skupiny. Orientace výzkumu na vybrané skupiny z řad přísl národnostní menšiny a etnické komunity byla deklarována v úvodu díla, u každé z kapitol a transparentně formulována i v nadpisech jednotlivých kapitol. Je snad „přínosem" ignorovat podstatu recenzovaného díla - navíc pokud je popsána? Sebepojetí a sebedeklarace nejsou v českém jazyce synonyma. Recenzent se zamýšlí nad stavebními kameny, na nichž je definován pojem etnikum a pojem ná uvítám, když tuto otázku znovu otevře, bude se jí zabývat a zohlední rozsáhlé diskuse vede zahraniční etnologické a antropologické literatuře, diskuse, které proběhly zejména v osmd 20. století. Pojmy etnikum (sociální subjekt, který je konstruován na etnických východiscí (příslušnost k novodobému národu) nelze zaměnit. Zaměňovat lze nanejvýš pojmy etnická a ná menšina. V mém pojetí je v současnosti, tedy na počátku 21. století, v České republice obs národnostní menšina vymezen legislativou, obsah pojmu etnická menšina naproti tomu odkazuj etnická východiska menšinových skupin. Toto pojetí je v publikaci důsledně naplňováno. Nel „statusu" etnika, zejména pokud ho recenzent definuje společnou historií a jazykem. Je pravda, že práce precizní vysvětlení pojmů etnická a imigrační skupina neobsahuje. Imig v našem textu použita vždy ve smyslu etnické menšiny, která se v České republice etabloval Kritika stanovisek textu na stránkách Úřadu vlády ČR se našeho textu přímo nedotýká. Přest upozorňuji, že chorvatská menšina žije na území Čech a Moravy již od 17. století, bulharsk minimálně od dvacátých a třicátých let 20. století a menšina řecká od přelomu čtyřicátých let téhož století. Ukrajinská národnostní menšina odvozuje svou kontinuitu od dvacátých le nevznikla jako imigrace ekonomická. V rámci ekonomicky motivované migrace k nám Ukrajinci devadesátých let 20. století. Důslednost pak zavazuje upozornit na skutečnost, že stránky hovoří výhradně o židovské komunitě a zdůrazňují, že se tato komunita nevymezuje jako náro Lze uvítat upozornění na nejednotnost v definování „národnostní" menšiny v pojetí různých legislativ v EU. I když i tato skutečnost je obecně známá (např. Gabal 1998), recenzent má rozvažujeme o evropském srovnání, je nezbytné ji připomínat, a to nejen s ohledem na srovn mezinárodní statistiky. Tým výzkumníků, který se podílel na přípravě recenzovaného díla, postupoval podle závazné osnovy: data získával opakovanými polostrukturovanými interview - nepracoval s biografiemi metodický přístup byl přesně popsán v úvodu, a to v rozsahu srozumitelném všem, nejen těm, primárními v terénu shromážděnými daty). Motivace imigračních vln 20. století byla vždy vysvětlena, a to i s ohledem na identitní p (kapitola M. Moravcové a H. Noskové). S rozletem psaný rozsáhlý odstavec o výpovědní hodnotě tabulek 1 a 2, zařazených do poznám vytištěných na s. 265, by nikdy nebyl napsán, kdyby si recenzent přečetl celý text poznámk s. 264, kde je „varování" implicitně formulováno. Sčítání lidu v roce 1991 evidovalo v ČSF státní příslušníky. Správná kritika měla upozornit, že autorka použila data za veškeré byd kteří se v roce 1991 přihlásili k bulharské národnosti, a ne pouze za ty, kteří neměli čes státní občanství. Data sčítání toto rozlišení obsahují. Závěrečné shrnutí kapitoly o identitě čínské komunity v Praze zní: „Číňané odvozují svou i výchozího etnika. Nejdůležitějšími prvky, na nichž staví svou kulturu v České republice, j strava, čínské tradice a jazyk. Za nejdůležitější a nejsilnější jsou považovány rodinné va Polemiku na toto téma jistě uvítáme - ovšem z pozice existence čínských komunit na území Č problému existuje literatura - odkazuji například na statě Ľ. Obuchové. Neméně zajímavou a může vyvolat i výrok, recenzentem jistě omylem okleštěný, který v úplnosti zní: „Jednotu e identity Albáncov do značnej miery komplikuje skutočnosť, že hranice albánskeho štátu neza územia, ktoré sú Albáncami chápané ako etnicky albánske. Tato vnútorná neshoda sa potom pr konštruovania vedomia albánskej identity u jednotlivých albánskych „regionálnych" skupín. identitu Albáncov z Albánska a zo súsednych štátov ... odlišuje nielen vedomí „narodenia s štáte, nielen vlastný dialekt Albánčiny, ale aj iná prežitá historická a čiastočne i kultú a iné politicko-emancipačné cieľe vlastnej reprezentácie." Postoje k vlastní etnické ident kteří žili v ČR (Praze) na samém počátku 21. století se statutem cizinců (a byli osloveni jsou pak rozvedeny na s. 241-245. Etnická identita byla v pozicích těchto Albánců sice nad občanské, avšak občanská identita zůstávala trvalou a důležitou složkou jejich identity. O recenzované monografie zní: jak se Albánci v ČR sebeidentifikují v roce 2008? Jak svou seb reagují na současný vývoj v Kosovu? Recenzent ovšem nastolil jiné téma - téma anexe cizích Jeho potřebu vyjádřit takto své stanovisko k aktuálnímu vývoji samozřejmě respektuji, i kd opírá o mylná tvrzení o historických faktech (např. existence NSR a NDR dokazuje, že jeden samostatné státy, ad.). Nigerijci, kteří byli zachyceni výzkumem, se deklarovali jako křes mnozí z nich byli praktikujícími křesťany. Na této skutečnosti nic nemění náboženská sklad Nigérie. Co říci na závěr? Souhlasím s Markem Řezankou, že je nezbytné ujasnit si vymezení pojmů, s badatel (autor i recenzent) pracuje. Stejně tak souhlasím, že publikaci Kdo jsem a kam pat národnostních menšin a etnických komunit na území České republiky má cenu číst. Ovšem niko diskuse k termínům národ, národnost, etnikum. O této problematice kniha nepojednává. Zabýv etnické identity příslušníků národnostních menšin a etnických komunit v České republice a konstruování této identity v souvislostech zkušeností a cílů života jejích nositelů v ČR. Mirjam Moravcová [ URL "LM-260.html "]